ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت سوم

ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت سوم

در قسمت اول و قسمت دوم، پنج دانشگاه برتر جهان را از فهرستی ده‌تایی معرفی کردیم که هیچ ترتیب خاصی نداشت. مطالعۀ این مطالب به متقاضیان مهاجرت و اقامت تحصیلی کمک می‌کند تا با گلچینی از مراکز آموزشی جهان بیشتر آشنا شوند و تصمیم آگاهانه‌تری بگیرند. در این رتبه‌بندی، به معرفی دو دانشگاه دیگر بطور خلاصه می‌پردازیم.

8. کالج سلطنتی لندن

این دانشگاه حدود 250 نوع مدرک در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه‌های علوم پایه، مهندسی، فناوری، پزشکی و مدیریت بازرگانی ارائه می‌دهد. جزئیات مربوط به دروس هر رشته تحصیلی را می‌توان در فهرست الفبایی درسنامه‌های خود دانشگاه مشاهده کرد.

کالج سلطنتی لندن دارای چندین موسسۀ چالش جهانی و مراکز پژوهشی است که مدارکی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان اهدا می‌کند. همچنین می‌توان فرصت‌های پژوهشی و آمادگی برای دوره دکتری را نیز در خود وبسایت دانشگاه پیدا کرد.

اگر کسی بخواهد برای مقطع کارشناسی ارشد در این کالج ثبت‌نام کند، حداقل شرایط لازم داشتن مدرک درجه دوم پایین از بریتانیا یا معادل آن در مراکز آموزشی بین‌المللی خواهد بود. برای شرکت در دوره‌های دکتری نیز می‌بایست دارای مدرک کارشناسی ارشد بعلاوه کارشناسی از دانشگاه‌‌های بریتانیا باشید یا مدارک معادل از دانشگاه‌های دیگر اخذ کرده باشید.

به خاطر ماهیت رقابتی و پرتقاضای تحصیل در این دانشگاه، نیازمندی‌های اولیه اغلب سختگیرانه‌تر تعیین می‌شود. البته پیش‌زمینه تحصیلی برای پذیرش دانشجو کافی نیست؛ بلکه تنها یکی از معیارهای تصمیم‌گیری توسط گزینشگران خواهد بود. معیارهای دیگر عبارتند از تناسب فرد با رشتۀ مورد درخواست، مهارت و تسلط در زبان انگلیسی (نمره خوب در آزمون‌های بین‌المللی)، سابقه کار مرتبط و معرف از مراکز معتبر.

با این حال، حمایت‌‌های ویژه‌ای در زمینه یادگیری زبان انگلیسی صورت می‌گیرد. برای نمونه، این کالج چندین برنامۀ درسی برای دانشجویان فراهم می‌کند تا از لحاظ زبانی برای نیمسال اول آمادگی کسب کنند.

شهریه‌های دانشگاه به فهرست دروس و سال ورود بستگی دارد. برای مثال، ورودی‌های سال 2019 در دانشکده علوم رایانه 14750 یورو پرداخت می‌کنند.

3. دانشگاه هاروارد

برنامه‌های چهارساله و تمام‌وقت در این مرکز آموزشی معروف تنها بخش اندکی از درخواست‌های پذیرش را دربرمی‌گیرد. از سال 2008 تاکنون، فارغ‌التحصیلان در هاروارد توانستند درس‌هایی از هشت دستۀ کلی خارج از رشته تحصیلی خود را تکمیل کنند. عنوان کتاب‌های این هشت دسته شامل زیبایی‌شناسی و درک تفسیری، فرهنگ و باور، استدلال تجربی و عددی، استدلال اخلاقی، علم دستگاه‌های زنده، علم کیهان فیزیکی، جوامع جهانی و ایالات متحده در جهان می‌باشد.

دانشگاه هاروارد 49 رشتۀ اختصاصی برای تحصیل ارائه می‌دهد که بسیاری از آنها میان‌رشته‌ای محسوب می‌شوند و هیچ درسنامه‌ای از پیش تعیین نشده است. در این حالت، هر دانشجو این اختیار را دارد تا طبق علاقه‌ای فهرست دروس را انتخاب کند و بشکلی انعطاف‌پذیر به اهداف دانشگاهی‌ خودش برسد.

در نگاه نخست شاید اینجا محلی فوق‌العاده برای ادامه تحصیل به نظر برسد، اما حواستان باشد که دانشگاه هاروارد مانند قلۀ اورست است. تنها کوهنوردان قوی می‌توانند فتحش کنند. نرخ پذیرش در این دانشگاه حدود 5% است و در کمترین سطح در آمریکا قرار دارد. همین نشان می‌دهد که فقط نخبگان واقعی می‌توانند برای پذیرش اُمیدوار باشند. اگرچه دانشگاه تلاش‌های بزرگی صورت داده تا در فرایندهای گزینش همیشه شایسته‌سالار بماند، مانند سایر موسسه‌های آموزشی گاهی سهمیه‌هایی به فرزندان فارغ‌التحصیلان برتر قبلی اهدا می‌کند. این سیاست بارها مورد انتقاد قرار گرفته، چون به نفع متقاضیان ثروتمند سفیدپوست تمام می‌شود. به‌تازگی در سال 2011 برنامۀ مقدماتی خاصی برای پذیرش تدارک دیده شده که دانشجویان را برای ورود آماده می‌کند.

از روش‌های مختلفی می‌توان در دانشگاه هاروارد ثبت‌نام کرد. برای این کار باید چند فرم درخواست و پرسش‌وپاسخ پر کنید به اضافه دو برگه ارزشیابی معلمان، کارنامه دبیرستان و نتایج آزمون مهارت‌های نگارش به زبان انگلیسی. هزینه ثبت درخواست در حالت عادی 75 دلار است. حدود 12 درصد از آخرین متقاضیان تحصیل در دانشگاه هاروارد دارای پیش‌زمینۀ بین‌المللی بوده‌اند. البته دانشجویان خارجی دقیقاً همان فرایند مربوط به دانشجویان آمریکایی را برای پذیرش طی می‌کنند. تسلط کامل به زبان انگلیسی و نمره‌های بسیار بالا شاید امتیاز محسوب شود ولی ضروری نیست. با این حال، توصیه می‌شود که متقاضیان غیربومی برای موفقیت در جلسه مصاحبه حتماً مهارت‌های مکالمه را کسب کرده باشند.

هزینه سالانۀ تحصیل در دانشگاه هاروارد در مقطع کارشناسی ارشد حدود 73000 دلار شامل شهریه‌ها، کارمزدها، اجاره اتاق، خوابگاه، خوراک، تردد و نیازهای شخصی خواهد بود. با اینکه مبلغش خیلی زیاد نیست ولی دانشگاه هاروارد به خانواده دانشجویان در هر سطح درآمدی کمک‌های مالی اهدا می‌کند. این وام‌ها گاهی تا 70% از کل دانشجویان هر سال تحصیلی را پوشش می‌دهد. بدین ترتیب، صد درصد از دانشجویان قادرند بدون بدهی فارغ‌التحصیل شوند و خانواده بیست درصد از دانشجویان هرگز هزینه‌ای برای تحصیل فرزندانشان پرداخت نمی‌کنند.

مقاله مرتبط: دانشجوی خوب کیست؟

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.