ذهن آگاهی – راهنمایی مختصر برای پرورش ذهن‌ آگاهی قسمت سوم – 3.5 دقیقه

راهنمایی مختصر برای پرورش ذهن‌ آگاهی

ذهن آگاهی – راهنمایی مختصر برای پرورش ذهن آگاهی : چرا باید از امروز ذهن‌تان را تمرین دهید (و چطور باید شروع کنید)

???

قسمت سوم – 3.5 دقیقه

گوینده: فاطمه علیمرادی
تهیه و تدوین: راوشید

???

اضطراب

الان که در طول همه‌گیری کرونا هستیم، هیچ اقدامی به اندازه پیشگیری از اضطراب اهمیت ندارد. قبل از این دوره نیز وقتی در دنیایی زندگی می کنیم که با تمام امکاناتش ما را دائم به بیدار ماندن و در حال جنب‌وجوش ترغیب می کند، ذهن و بدن به شدت تحت فشار مضاعف قرار می گیرند.

از لحاظ زیست‌شناختی، بدن انسانِ امروزی هرگز به مرحلۀ بازسازی یا استراحت کامل خود نمی رسد و همین به التهاب ذهنی و جسمی منجر می شود.

از لحاظ روانی معنایش این می شود که ما همیشه برروی لبۀ پرتگاهی توفانی ایستاده‌ایم که لحظه به لحظه ذهن و بدن را فرسایش می دهد. این حالت کوفتگی برروی دستگاه ایمنی اثر مخرب می گذارد و خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد.

از بیماری های خودایمنی گرفته تا ناراحتی قلبی، مشکلات گوارشی و سرطان، هر بیماری از التهاب شروع می شود.

با تمرین مراقبۀ ذهن آگاهی بطور پیوسته و خاموش کردن وضعیت غریزیِ “بجنگ یا بگریز” و روشن نگه داشتن دکمۀ “استراحت و هضم کن”، ذهن و بدن را در برابر ابتلا به هر ناراحتی عمدۀ روانی و جسمانی در امان خواهید داشت.

چگونه می‌توان در جادۀ مراقبۀ ذهن آگاهی گام برداشت. 

تمرین‌های مراقبۀ ذهن آگاهی شکل های گوناگونی دارند، اما بطور معمول دربرگیرندۀ حرکت های دم و بازدم و آگاهی جاری از بدن و ذهن می شود.

مقصود در اینجا موفقیت در تاباندن پرتوی باریک توجه برروی یک نقطه مجزاست: تنفس، صدا، حس یا هر شیء دیگری در محیط پیرامون.

  1. روی پنجه قدم‌زدن را به تاتی‌تاتی نوزاد برسانید. در این مسیر با ریزترین قدمها آغاز کنید تا به هدف برسید و از همان جا به سوی رقصی ذهنی شتاب بگیرید. اغلب افراد از روزی 10 تا 15 دقیقه مراقبه شروع نمی کنند، پس به چند بار در روز به مدت یک دقیقه تقسیم کنید و از آنجا بتدریج طولانی‌ترش کنید. هدف اینست که هر روز در بازه زمانی ثابتی مراقبه انجام دهید و مدتش را کم‌کم بیشتر کنید.
  2. پویش بدن را امتحان کنید. پویش بدن یعنی متمرکز کردن افکار بصورت نوبتی برروی اندام خاصی از بدن. برای جزییات بیشتر می توانید فصل مربوط به پویش بدن را در “کتاب ذهن‌ آگاهی در هشت هفته” نوشته مایکل چاسکالسون را مرور کنید که برای اولین بار در راوشید به فارسی ترجمه شده است. پویش بدن به زبان دیگر شیوه‌ای ساده و منظم برای وارسی قسمت های مختلف بدن در طول مراقبه است. در این تمرین، انگار دارید اعضای مهم بدن را حضور و غیاب می کنید و هر دفعه دستمالی ذهنی برروی سطحشان می کشید تا خاکهای غفلت روبیده شود (درست گفتم، روبیده؟).
  3. بردباری پیشه کنید. اثرگذاری مراقبۀ ذهن آگاهی برروی سلامت ذهنی و جسمی را یک‌شبه مشاهده نخواهید کرد. در این مسیر باید بدانید که پیشرفت زودتر از کم کردن دو کیلوگرم وزن در باشگاه ورزشی اتفاق نخواهد افتاد. هیچ راه میانبری برای آرامش طبیعی وجود ندارد. بطور مرتب باید در جلسه های تمرین حاضر شوید و شدت مراقبۀ ذهن‌آگاهی را هر دفعه بیشتر کنید تا نتایج مثبتی به مرور زمان بگیرید.
  4. با فعالیت‌های ذهنی دیگر تکمیل شوید. اینها می تواند شطرنج، حل معمای جدول، رنگ‌آمیزی شکلهای خام، لباس‌دوختن، یوگای صورت و غیره باشد. همگی باعث تقویت ماهیچه های ذهن آگاهی در طول فعالیت های روزمره می شوند.

با تکیه بر تعهد و نظم شخصی برای مراقبۀ ذهن آگاهی ، مزیت های این تمرین بی‌نهایت خواهد بود. وقتی سال گذشته را پشت سر گذاشتیم، فهمیدیم که چقدر اضطراب و تنش به ذهنمان وارد شده بود. هر چند که امسال هم پیتیکو پیتیکوهای کرونا برروی سلول های عصبی ما ادامه دارد، چاره‌ای دم‌دست‌تر و کم‌هزینه‌تری از مراقبۀ ذهن آگاهی وجود ندارد.

ما انسان‌ها بطور غریزی طوری سیم‌پیچی شده‌ایم که با هر محرک پرتنشی اتصالی می کنیم، اما با نگاهی ذهن آگاه به زندگی و اجرای مرتب مراقبه می توان لنگر مغز را برروی لجظه کنونی انداخت و مردمک‌ها را دوباره برای یافتن خط افق تنگ کرد.

تاتی‌تاتی بر لبه دوزبانگی - بریده متن از کتاب در زمینه آموزش زبان به کودک - 1 دقیقه
رازهای حرفه‌ ای کسب‌ و کار - حرف‌های راسل برانسون نویسنده کتاب - 2 دقیقه
والدین آرامش‌ بخش برادر و خواهر خوشحال - صحبت‌های لورا مارکام نویسنده کتاب  1 دقیقه
عشق پول فرزند‌پروری - سخنرانی ماتیاس دوپکه نویسنده کتاب - 3 دقیقه
من جاش لینکنر هستم. این فرصت بزرگ را داشتم که چهار شرکت بزرگ تجهیزات فناوری را در طول بیست سال گذشته راه‌اندازی کنم.
شادی دانمارکی - چرا شادترین مردمان دنیا داستان‌هایی می‌نویسند که پایان خوشی ندارد؟
آشپزی آگاهانه و آشپزخانه آقای رونن نویسنده کتاب - 4 دقیقه
خیلی از شما شاید منو به عنوان یک فعال محیط زیست و گرمایش کره زمین بشناسید .پس شاید کمی
ذهن آگاهی در محل کار - سخنرانی مایکل چاسکالسون نویسنده کتاب