آزمون زبان – چگونه در آزمون‌های مهارت زبانی به‌راحتی نمره قبولی بگیرم؟

چگونه در آزمون_های مهارت زبانی به_راحتی نمره قبولی بگیرم؟

آزمون زبان – چگونه در آزمون‌های مهارت زبانی به‌راحتی نمره قبولی بگیرم؟

این روزها تقریباً تمام متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارجی و بطور کلی مهاجران با آزمون‌های آیلتس، تافل و تولیمو آشنایی دارند.

البته مورد سوم اغلب به قصد دریافت گواهینامه‌ای معتبر برای اثبات مهارت‌ها و شایستگی‌های فردی در زمینه زبان انگلیسی و پذیرش در دوره‌های دکتری داخلی اجرا می‌شود.

هر چه باشد، نمره قبولی یک مفهوم روشن نیست، زیرا به نیازمندی‌های سازمان مقصد بستگی دارد.

شاید دانشگاهی که می‌خواهید برایش ثبت‌نام کنید به نمره آیلتس بالاتر از 7.5 احتیاجی نداشته باشد.

بنابراین در اینجا می‌خواهیم به قواعد کلی درباره موفقیت در آزمون‌های زبان بپردازیم، با اینکه آیلتس برای ایرانیان در سالهای اخیر رایج‌تر از بقیه آزمون‌ها بوده است.

بسیاری از دانشجویانی که انگلیسی زبان مادری‌شان نباشد، پیش از اقدام برای تحصیل در خارج از کشور باید آزمون بدهند.

آزمون ها

هر موسسۀ آموزشی برای خودش پیش‌نیازهایی در مورد نتیجۀ آزمون آیلتس دارد، اما نمره 6 به بالا برای هر نوع درخواستی ضروری خواهد بود.

بارها دیده‌ایم که افراد وقتی قرارست آزمون بدهند خودشان را گم می‌کنند و گاهی اغراق نیست که بگوییم لرزه به تنشان می‌افتد!

البته حق هم دارند؛ گرفتن بالاترین نمره در این آزمون‌ها حتی از عهدۀ بومیان تحصیل‌کرده انگلیسی زبان هم به این سادگی‌ها برنمی‌آید.

شاید باور نکنید، ولی کسانی که برای تمدید مدرک خود در آزمون شرکت می‌کنند گاهی نمره‌ای بسیار پایین‌تر از دفعه قبل می‌گیرند.

مطلب مرتبط: نکاتی درباره پرداخت‌های بین‌المللی مربوط به ثبت و چاپ مقاله

به همین دلیل، کسانی که بطور فشرده و با ایمان به حافظه کوتاه‌مدت خود برای این آزمون‌ها آمادگی کسب می‌کنند در واپسین لحظه‌ها به توانایی‌های خود با شک و تردید نگاه می‌کنند.

همین فکر که قرارست شاخ غول بشکنند باعث اضطراب بیش از حد در سر جلسه آزمون می‌شود.

آن دسته از افرادی هم که سالهاست با توجه به رشته تحصیلی یا پیش‌زمینه شغلی خود با زبان آشنایی کافی دارند می‌بایست حداقل چند نمونه از این آزمون‌ها را بررسی کرده باشند تا غافلگیر نشوند. برای مثال، باید معیارهای ارزیابی توسط آزمونگران را بدانند تا در بخش‌های مکالمه و نگارش موفق شوند.

1) ساختار آزمون را مرور کنید

کسانی که برای چندمین بار در آزمونی خاص شرکت می‌کنند به‌خوبی با شکل آن خو گرفته‌اند. با این حال، بطور خلاصه باید گفت هر آزمون به دنبال محک‌زدن توانش زبان فرد در حوزه‌های روخوانی، نگارش، مکالمه و شنیدن است.

در قسمت‌های چندگزینه‌ای و درک‌مطلب بهترست ابتدا پرسش‌‌ها و پاسخ‌های احتمالی را بخوانید و سپس متن را به دنبال واژه‌های مورد نیاز جستجو کنید.

2) عجله نکنید

همیشه گفته می‌شود که اگر شناخت درستی از سوال مطرح شده داشته باشید خود پاسخ نیمی از سوال است. با این حال امکان دارد پاسخ درست نام یک زمان یا مکان خاص باشد اما شما گول بخورید.

بسیار اتفاق می‌افتد که همه متن را می‌خوانید، در جمله آخر نویسنده می‌گوید که دولت بخاطر مشکلات اقتصادی و کاهش بودجه، فعلاً تصمیمی برای کاهش میزان بی‌خانمان‌ها اتخاذ نکرده است.

در پاسخ ها نیز گزینه هیچ کدام بوده است و شما نزده‌اید. چون کمک مالی و اسکان گزینه‌هایی بوده است که شما تصور کردید در متن هم به آن اشاره شده است. اما در واقع این تلاش واقعی دولت برای کاهش حجم بی‌خانمان‌ها نبوده است.

مقاله مرتبط: ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت اول[

3) اینجا تست‌زنی کنکور نیست

برروی فنون خشک و مکانیکی تکیه نکنید، اگرنه نمره‌تان قربانی مدیریت زمان بطرزی وسواس‌گونه می‌شود. به خاطر هیجان ناشی از یافتن جواب، از گوش دادن بقیه مطلب یا خواندن طفره نروید.

این اشتباه بزرگی است که داوطلبان آزمون‌های چندقسمتی همواره با آن دست به گریبان هستند. همواره توجه داشته باشید که آزمون‌های زبان قرارست میزان حوصله، دقت، درک مطلب و مهارت زبان انگلیسی را همراه باهم ارزشیابی کنند.

نه فقط فوت کوزه‌گری، دانش عمومی، اطلاعات تخصصی و قدرت پیش‌بینی و تحلیل نسبت به مسائل مختلف.

4) میانبر بیهوده نزنید

وعده‌های قبولی در آزمون فقط در یک هفته و فقط در خواب را فراموش کنید. برای پلیس راهنمایی و رانندگی کمربند ایمنی نبندید.

هدف شما تنها گذراندن این آزمون نیست، بلکه فراگیری مهارت‌‌های زبان در کشور مقصد به دردتان خواهد خورد. بنابراین ماه‌ها و حتی سالها قبل از شرکت در این آزمون‌ها به کلاس‌های آموزشی منظم بروید و شتابزده رفتار نکنید.

در کنار کتاب‌‌های تمرینی که حل می‌کنید، روزنامه یا مجله بخوانید، به برنامه‌های رادیویی و ترانه‌های انگلیسی گوش دهید، با هم‌کلاسی‌ها، دوستان و اعضای خانواده انگلیسی صحبت کنید.

لهجه شما در روز آزمون طبیعی خواهد بود. بخشی از نمره مکالمه به میزان اعتمادبه‌نفس شما بستگی خواهد داشت.

مقاله مرتبط: دانشجوی خوب کیست؟[

5) نمونه‌سوال حل کنید

برای آمادگی در روز آزمون زبان می‌توانید پرسشنامه‌های رایگان از دوره‌های قبلی را بصورت آنلاین پیدا کنید یا چند کتاب رسمی در این زمینه را مطالعه کنید.

همچنین می‌توانید در آزمون‌های تمرینی شرکت کنید تا با روند واقعی در روز اصلی آشنا شوید، نقطه‌ضعف‌های خود را شناسایی و برطرف کنید.

اعتماد بیشتری به توانایی‌های خود پیدا کنید و از همه مهمتر پی ببرید چه وقت برای آزمون اصلی زبان آماده شده‌اید.

6) جلوی استرس را بگیرید

روزهای قبل از آزمون یادتان باشد دیگر فعالیت‌های یادگیری عمیق و حافظه‌محور انجام ندهید. سزاوار هر چه باشید، از مدت‌ها قبل آغاز شده و تلاش دقیقه‌نودی چندان فایده‌ای نخواهد داشت.

در عوض به اعلامیه‌های مربوط به آزمون زبان توجه کنید و شب‌های آخر را به اندازه کافی بخوابید. دستورالعمل‌های مربوط به آزمون را دوباره مرور کنید و مسیرتان را تا رسیدن به محل آزمون برنامه‌ریزی کنید.

اگر مقداری زودتر حاضر باشید، بهتر از آن خواهد بود که پرسشنامه آزمون زبان را دیرهنگام و سراسیمه از روی میز بردارید.

 نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد

مطالب مرتبط:

کتاب جدید در زمینه روانشناسی موفقیت و خودیاری
توجه نیرومندترین ابزار انسان برای اجرای هر وظیفه‌ای به شمار می‌رود. دایرۀ توجه ما هرگز به اندازه امروز محدود و پرازدحام نبوده است
"با اجرای تمرین‌های ویژه و ماندن در محیط‌های غنی و تجربه‌های گوناگون می‌توان ب
آموزه‌ های آواگونه برای والدین - بریده متن از کتاب در زمینه رواشناسی خانواده - 1 دقیقه
رژیم غذایی 20/20 - بریده متن از کتاب در زمینه سلامت و تغذیه - 1 دقیقه
راه و رسم عشق‌ ورزی - بریده متن از کتاب در زمینه روانشناسی و خودسازی
بی‌‌‌حدومرز - صحبت‌های جیم کوئیک نویسنده کتاب - 1 دقیقه
خوردن برای زیبا ماندن - حرف‌های دیوید وولف نویسنده کتاب - 3 دقیقه
تاتی‌تاتی بر لبه دوزبانگی - بریده متن از کتاب در زمینه آموزش زبان به کودک - 1 دقیقه