ارسال مقاله به یک مجله چه مراحلی دارد؟

ارسال مقاله به یک مجله چه مراحلی دارد؟
ارسال مقاله به یک مجله برای چاپ چه مراحلی دارد؟

انتشار تولیدات علمی از جمله مقاله تحقیقاتی در مجله ‌های معتبر از دید جامعه دانشگاهیان بسیار بااهیمت است، چون به غنای دانش موجود برای اهالی آن حوزه می‌افزاید و هم سوابق پژوهشگر را مستند می‌کند.

پس از ماه‌ها تلاش وقتی نگارش مقاله یا پایان‌نامه خود را کامل کنید وارد فرایند چاپ می‌شوید. برای شروع باید مناسب‌ترین مجله را با توجه به نوع مقاله ، زمینه تخصصی، مراجع، اهداف، حوزه فعالیت و ضریب تأثیر نشریه انتخاب کنید.

اگر مراحل چاپ را بدرستی انجام دهید، بدون شک به مخاطبان مورد نظر خود خواهید رسید. فقط یادتان باشید مقاله را همزمان برای چند مجله ارسال نکنید، چون امکان دارد از دو جا پذیرش بگیرید و این کار چندان اخلاقی نیست.

در عوض، مجله ‌های مورد علاقه خود را به ترتیب اولویت فهرست کنید و در صورت مردودی بصورت نوبتی ارسال کنید.

مطلب مرتبط: ویژگی‌های یک چکیده خوب برای مقاله چیست؟

پس از یافتن بهترین مجله ، پیش‌نویس خود را با نیازمندی‌های ساختاری و محتوایی مجله تطابق دهید. یک نامۀ درخواست شیوا و گیرا و همینطور رزومه تحصیلی مرتب می‌تواند احتمال قبولی مقاله را در مجله ‌های رده‌بالا افزایش دهد.

مشاوره

از استادان، مربیان و حتی هم‌کلاسی‌های قدیمی‌تر بخواهید که مقاله ‌تان را مرور کنند و نظر بدهند. این بررسی می‌تواند سبک نگارش، نارسایی‌های مفهومی، اشکال‌های جمله‌بندی، اصطلاح‌های فنی و غلط‌های املایی را پوشش دهد.

استادان دانشگاه می‌توانند تشخیص دهند آیا مقاله ‌ای پیش از ارسال برای چاپ دارای موضوعی بااهمیت در رشته‌ای خاص هست یا نه، و آیا اصلاً بار علمی کافی را برای پذیرش در مجله ‌ای با ضریب تأثیر بالا دارد یا نه.

بررسی سرقت ادبی

مجله ‌های علمی در مورد دزدی از آثار دیگران بی‌رحمانه واکنش نشان می‌‌دهند، چون این کار یعنی لگدمال کردن اصول اخلاقی در انتشار محتوا. بنابراین شک نکنید هر گونه نشانه‌های سرقت ادبی بی‌درنگ مردود می‌شود و گاهی شاید به شکایت رسمی از پژوهشگر هم منجر شود.

وقتی شهرت خود را در مقام نویسندۀ پژوهشگر به خاطر سرقت ادبی لکه‌دار کنید، در پایگاه‌های خاصی ثبت می‌شود و دیگر قادر نخواهید بود در مجله ‌های معتبر درخواست چاپ دهید.

مطلب مرتبط: 5+5 گنجینه آنلاین برای دریافت مقاله انگلیسی رایگان

صفحه‌آرایی و گرافیک

عناصر گرافیکی مانند نمودارها، تصاویر، اشکال و جداول برای فهماندن یافته‌های آماری و داده‌های خام به خوانندگان حیاتی هستند.

هر مجله‌ای در مورد صفحه‌آرایی و طراحی گرافیکی دارای دستورالعمل ویژه‌ای است و آماده‌سازی آن اغلب پرزحمت و زمانبر می‌شود.

بنابراین پیش از ارسال پیش‌نویس مقاله ‌های علوم پایه و فنی مطمئن شوید که تمام نیازمندی‌های مجله را رعایت کرده‌اید.

بازخوانی کارشناسی

این مرحله بخشی از فرایند ارسال مقاله است که در آن فردی متخصص در همان رشته تحصیلی یکبار متن را مرور می‌کند و تصمیم می‌گیرد آیا مقاله پژوهشگر برای چاپ مناسب است یا نه.

این بازخوان‌ها یا همان peer reviewer به بررسی صحت محتوایی، اهمیت پژوهش و اصالت موضوع می‌پردازد و شاید پیشنهادهایی برای بهبود پیش‌نویس ارائه دهد.

بر اساس توصیه‌های هیئت بازخوانی و دبیر مجله ، امکان دارد مقاله ‌ای برای بازنویسی به نویسنده فرستاده شود یا اینکه بطور کلی رد شود.

مطلب مرتبط: مقاله ‌های دانشگاهی برمبنای چه معیارهایی ارزیابی کیفی می‌شوند؟

ارسال نهایی

وقتی پیش‌نویس بطور کامل آماده شود، باید مقاله را همراه با یک نامه رسمی به مجله ایمیل کنید. البته برخی مجله ‌ها از شما پژوهشگر ها می‌خواهند یک حساب کاربری افتتاح کنید و ارسال را از طریق وبسایت انجام دهید.

سعی کنید از طریق ایمیلی با دامنه دانشگاهی با مجله مکاتبه کنید و همین نشانی را در مقاله درج کنید. این به اعتبار و جدیت شما اضافه خواهد کرد.

خان هفتم چاپ

شمار بسیار اندکی از مقاله ‌ها فوراً در مجله ‌های رده‌بالا پذیرفته می‌شوند و این هم فقط از عهده پژوهشگرها خبره برمی‌آید که قبلاً آثار دیگری به همان نشریه فرستاده‌اند. بنابراین اگر تازه‌کار هستید به هیچ وجه با دیدن پاسخ اولیه مجله آشفته نشوید.

چنانچه مقاله از سوی مجله به شرط برخی اصلاحات پذیرفته شود، سردبیر تحریریه از شما سوالاتی در متن می‌پرسد و پیشنهاد‌هایی برای بازنویسی می‌دهد.

به درخواست‌های مجله احترام بگذارید و انتقاد سازنده را با آغوشی باز بپذیرید. این افراد اغلب بدون ذکر نام با شما پژوهشگر ها در ارتباط هستند و هیچ نیّت شخصی ندارند.

مطلب مرتبط: نکاتی درباره پرداخت‌های بین‌المللی مربوط به ثبت و چاپ مقاله

در مقابل، اگر مقاله به علت ناهمخوانی با دستورالعمل‌های مجله رد شود، نااُمید نشوید. مردودی همیشه بدین معنا نیست که مقاله بدی نوشته‌اید، شاید جای نامناسبی را برای چاپ انتخاب کرده‌اید.

در این شرایط، شما پژوهشگر ها دو راه دارید: 1) ساختار و محتوا را دوباره باتوجه به درخواست سردبیر تغییر دهید و دوباره به همانجا بفرستید، 2) ایرادهای واضح از لحاظ نگارش و مفهومی را برطرف کنید و برای مجله دیگری اقدام کنید.

مطلب مرتبط: مجله ‌های دانشگاهی چگونه در سامانۀ نمایه‌سازی علمی (ISI) ارزیابی می‌شوند؟

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.