دانشجوی خوب کیست؟

دانشجوی خوب کیست؟

دانشجوی خوب کیست؟

برای ورود به برخی تالارهای تخصصی کتابخانه ملی ایران کارت دانشجویی جواب نمی‌دهد. چند هفته پیش، داشتم وارد نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ و بسته‌بندی در تهران می‌شدم که ورودی‌اش 2000 تومان بود برای عموم و رایگان برای کسانی که کارت دانشجویی داشتند.

خُب تکلیف کسی که در 66 سالگی هفته‌ای 75 ساعت دانش می‌جوید اما دانشجو نیست چه می‌شود.

عصایم را زیر بغل زدم و یک بلیط خریدم. با خودم فکر کردم کارت دانشجویی چگونه می‌تواند افراد را مرزبندی کند. وقتی نیمسال پایانی را شکنجه‌وار درگیر مقاله‌سازی می‌شوند، حق استفاده رایگان از امکانات رایگان باید به والدین دانشجویان داده شود نه خودشان. آیا با مدارک باید از جامعه امتیاز گرفت یا رفتار؟

خصوصیت‌های دانشجو

پردیس دانشگاهی بطور معمول جای صمیمانه‌ای است و تازه‌واردهای نیمسال اول دوست دارند خوش بگذارنند. از طرفی قرارست طوری رفتار کنند که جدی گرفته شوند. اگر بورسیه تحصیلی دارند نمره‌های بالا بگیرند و زندگی اجتماعی متعادلی با هم‌‌دانشگاهی‌ها برقرار کنند. دانشجو هر روز از خودش می‌پرسد آیا دیروز اقدام‌هایی کرده که برای دنیای پس از فارغ‌التحصیلی آماده شود.

شاید همه اصطلاح «قیف وارونه» را شنیده باشند. هر دانشجویی با کمی برنامه‌ریزی و اجرای درست می‌تواند به انتخاب‌رشته و آزمونی که برای قبولی داده احترام بگذارد.

فرصت‌های پژوهش:

دانشجو فقط واحدهای درسی نمی‌گذارند، بلکه دنبال فرصت‌های پژوهشی در حوزه تخصصی‌اش می‌گردد. دانشجویی که از همان ابتدا روحیه پژوهشی داشته باشد، برای انتخاب موضوع پایان‌نامه، نگارش و چاپ آن سردرگم نمی‌شود. برای شروع هرگز دیر نیست، مخصوصاً اگر رشتۀ تحصیلی مربوط به علوم محض باشد. در این موارد می‌توان از مربیان و اساتید دلسوز مشورت گرفت.

خودانگیختگی:

مهارت‌های اساسی برای شغل آینده به برنامه درسی دانشگاه محدود نمی‌شود. دانشجو بطور دائم در دوره‌های آموزشی مکمل شرکت می‌کند یا با هزینۀ کمتر بطور مستقل مشغول گسترش توانایی‌های خود می‌شود. برای نمونه، کسی که در رشته خبرنگاری تحصیل می‌کند شاید روزی که در حال نوشتن مطلبی تبلیغاتی در فلان رسانه است، شعرهایی که در اوقات خالی دانشگاه خوانده به دردش بخورد.

از تجربه‌های تازه ولی همراستا با رشته تحصیلی نهراسید. اینها می‌تواند یادگیری یک زبان خارجی باشد، یا مهارتی عملی که شما را در بازار کار یک گام جلوتر از سایر فارغ‌التحصیلان نگه می‌دارد.

پاتوق:

دانشجو برای خودش فضای ویژۀ مطالعه می‌سازد. مکان‌های عمومی شلوغ و تختخواب نمی‌تواند محل مناسبی برای مطالعۀ عمیق و بهینه باشد. اگر جای آرمانی برای مطالعه سراغ ندارد، حداقل عوامل حواسپرتی را دور می‌کند.

از شبکه‌های اجتماعی مجازی بیرون بیایید و اگر به حضور گوشی‌تان معتاد شده‌اید حداقل ترانۀ آرام بی‌کلام گوش کنید. هر وقت حس کردید مکانی یکنواخت شده، جاهای دیگر را امتحان کنید. اگر کتابخانه در نزدیکی قرار دارد، حتماً از کارت دانشجویی بهره ببرید!

انضباط:

برای کسی که از جایگاه امروزش راضی نباشد، هیچی به اندازه نظم آزاردهنده نخواهد بود. اگر دانشجو بطور تمام‌وقت در مجتمع دانشگاهی اقامت می‌کند و در خوابگاه می‌ماند، علاوه بر کلاس‌ها حتماً تکالیف و مسئولیت‌های دیگری در زمان‌‌های مشخص دارد؛ کار پاره‌وقت و غیرحضوری، فعالیت داوطلبانه اجتماعی و ورزشی.

در اینجا هم از دنیای مجازی بیرون بیایید و از گوشی موبایل‌تان برای یادداشت‌گذاری و پیگیری رویدادها در تقویم استفاده کنید. همچنین می‌توانید جایی برروی قفسه کتاب‌ها یا میز تحریر یک برگه جدول بگذارید که فعالیت‌های روزمره و هفتگی را زمانبندی کرده است.

حضور و تعهد:

اگر دانشجو در کلاس‌ها غیبت می‌کند هیچ اشکالی ندارد. حداقل یک ماشین‌حساب بردارد و هزینه هر ساعت آموزش رسمی را از جیب خود یا والدین‌اش برآورد کند. سپس به وسوسه آن چرت ظهرگاهی تن دهد. تکالیفی که در کلاس داده می‌شود شاید تأثیر چندانی روی نمره‌ها نگذارد، اما دانشجو را با مفاهیم و مهارت‌‌های مورد نیاز در آزمون پایانی آشنا می‌کند. پس حاضر باشید.

مطلب مرتبط: ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت اول

دانشجوی دوراندیش پیش از نشستن سر کلاس سعی می‌کند به مرور منابع درسی در آن مدت بپردازد و خودش را برای نکته‌برداری در طول جلسه مهیا می‌کند. نیازی به جزوه‌سازی، هایلایت‌ کردن کتاب یا ضبط صوتی کلاس نیست. دانشجوی فعال بادقت به مطالب گوش می‌دهد و خلاصه مهمترین موارد را در دفتری مخصوص یادداشت می‌کند.

سلامت

با وجود تمام اضطراب‌هایی که محیط دانشگاه یا کار پاره‌وقت ایجاد می‌کند، دانشجو خیلی راحت از سلامتی جسمانی و روانی خود غافل می‌شود. در اینجا هم گوشی موبایل‌تان را کنار بگذارید تا باعجله غذا نخورید و شب‌ها زودتر خوابتان ببرد. ورزش، تعذیه و خواب بطور مستقیم برروی عملکرد تحصیلی تأثیر می‌گذارد.

روزانه دست‌کم نیم ساعت تمرین فیزیکی سبک انجام دهید یا تمرین‌های یوگا و تنفس آرام یاد بگیرد. اگر حوصله پیاده‌روی منظم ندارید، گاهی زودتر راه بیافتید و آن مسافت کوتاه را به جای تاکسی به پاهایتان اعتماد کنید. پول کرایه‌ها شاید بعداً به چند وعده غذایی سالم برای بدن یا کتاب سودمند برای مغز تبدیل شود.

اینها خصوصیت‌هایی بود که خودم در دوران دانشجویی یکی در میان نداشتم. آیا الگوهای رفتاری و عادت‌هایی وجود دارد که به شما در طول تحصیل در دانشگاه کمک کرد؟ تا جایی که حس کردید کارت دانشجویی به یدک نمی‌کشید؟

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.

کلیدواژگان: دانشجو, مقاله, کتابخانه, تحصیل, دانشگاه