ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت دوم

ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت دوم

ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت دوم (دانشگاه شیکاگو و استنفورد)

در قسمت اول، دو دانشگاه برتر جهان را از فهرستی ده‌تایی معرفی کردیم که هیچ ترتیب خاصی نداشت. مطالعۀ این مطالب به متقاضیان مهاجرت و اقامت تحصیلی کمک می‌کند تا با گلچینی از مراکز آموزشی جهان بیشتر آشنا شوند. و تصمیم آگاهانه‌تری بگیرند. در این رتبه‌بندی، به معرفی دو دانشگاه دیگر برای تحصیل بطور خلاصه می‌پردازیم.

9. دانشگاه شیکاگو

دانشگاه شیکاگو از زمان تأسیس در سال 1856 یکی از مراکز پژوهشی خصوصی بوده که ساختمانش در قلب شهر شیکاگو بنا شده است. شیکاگو سومین شهر پرجمعیت در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. در میان دانشگاه‌های پرآوازۀ آمریکا موسوم به «آیوی لیگ»، شیکاگو همواره در صدر فهرست برترین دانشگاه‌های این کشور قرار داشته است. در رده‌بندی‌های بین‌المللی گوناگون نیز در ردیف‌های یک تا ده جا خوش می‌کند.

فراتر از رشته‌های علوم پایه و هنر، دانشگاه شیکاگو از شهرت درخشانی برای دانشکده‌های حرفه‌ای مخصوص پزشکی، بازرگانی و مطالعات سیاست عمومی برخوردار است. نخبگان در این دانشگاه بطور فعال مشغول گسترش بسیاری از شاخه‌های آکادمیک هستند، از جمله جامعه‌شناسی، اقتصاد، حقوق و نقد ادبی.

نشانِ رسمی این دانشگاه نمایانگر ققنوسی است که از میان شعله‌های خاکستر به بالا پر می‌کشد. این صحنه می‌تواند یادآور حادثه آتش‌سوزی، تعطیلی و تخریب ساختمان قدیمی در پردیس دانشگاه شیکاگو باشد. که سالها بعد در 1890 پیروزمندانه جایش را به مجتمعی نوساز داد.

محیط دانشگاهی

ساختمان قدیمی این دانشگاه از طریق سناتوری جنجال‌برانگیز بنام استفن داگلاس حامی برده‌داری در زمین‌های اوقافی راه‌اندازی شده بود.

در مقابل، ساختمان جدید میزبان دانشجویان مختلط بود و هزینه‌هایش با خیریه‌های اهالی ثروتمند شیکاگو تأمین شد، از جمله شخصیتِ نام‌آشنا در تاریخ این شهر جان راکفلر.

امروزه، دانشگاه شیکاگو دارای حدود 16 هزار دانشجوی ثبت‌نامی است و نسبت مردان به زنان به 56:44 می‌رسد. یک‌چهارم از این جمعیت از کشورهای خارج از آمریکا برای تحصیل به شیکاگو مهاجرت کرده‌اند. و این نهاد آموزشی به فرامرزی بودن خود می‌بالد.

بیش از 400 اجتماع و گروه بدست دانشجویان اداره می‌شود که شامل ترکیبی از تیم‌های ورزشی، هنری، فرهنگی، مذهبی، علمی و سیاسی است.

برای نمونه، تیم بولینگ دانشگاه شیکاگو 118 دوره مسابقات این رشته ورزشی را برنده شده و 15 مدال قهرمان کشوری کسب کرده است. همچنین تیم «الگوبرداری از سازمان ملل» نیز در کنار رقبایش در آمریکای شمالی در میان ده گروه برتر سالهای 2014 و 2015 قرار گرفت.

رشته های تحصیلی

اگر از علاقه‌مندان به سینما و تولید فیلم هستید، روی محل مناسبی دست گذاشته‌اید. دانشگاه شیکاگو محفلی برای باسابقه‌ترین جامعه از فیلم‌سازان مستند دانشجویی در تاریخ بوده است. و همینطور چندین روزنامه و مجله با موضوع مرتبط چاپ می‌کند.

هنرپیشه‌های بااستعداد در اینجا می‌توانند به گروه‌های تمرین تئاتر در پردیس دانشگاه بپیوندند یا راه‌اندازی و پخش اولین ایستگاه رادیویی خود را زیر نظر دانشگاه تجربه کنند.

اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه از شخصیت‌های برجسته کنونی و گذشته هستند که در مجموع 29 جایزه نوبل بدست آورده‌اند. و یکی از آنها باراک اوباما رئیس‌جمهور قبلی آمریکا است. البته نخبگان نابغه در هر شاخه تحصیلی این دانشگاه حضور دارند. مانند فیلیپ راث رمان‌نویس مشهور و ایندیانا جونز شخصیت باستان‌شناس در فیلمی به همین نام.

2. دانشگاه استنفورد

برنامه‌های تحصیلی تمام‌وقت و چهارفصل در دانشگاه استنفورد تلاش می‌کند نظامی آموزشی به سبک لیبرال فراهم کند تا دانش و آگاهی در هر یک از حوزه‌های اصلی علم بشری گسترش یابد. در عین حال، سطح شناخت ما از چند رشته تخصصی به همت فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بهبود پیدا کرده است.

هر متقاضی تحصیل در استنفورد می‌تواند برنامه‌ای اختصاصی با توجه اهداف آموزشی شخصی پایه‌ریزی کند. در کنار دروس اجباری که در هر رشته وجود دارد، دانشجویان باید در نگارش زبان انگلیسی مسلط باشند. و دوره‌هایی با عنوان «شیوه‌های اندیشیدن» و «شیوه‌های اجرا» را با نمره‌های قبولی بگذرانند.

در بخش اختیاری تا انتهای سال اول، هر دانشجو می‌تواند درسهایی را از میان گسترۀ متنوعی از موضوع‌های علوم پایه، هنر، علوم انسانی، زبان و جامعه‌شناسی انتخاب کند.

روند تحصیل

دانشگاه استنفورد از سال 1891 تاکنون دارای انجمن‌های دانشجویی و اخوت بوده که در محیط پردیس راه‌اندازی شده‌اند. با این حال، دانشجویان باید نیمسال اول را تمام کنند تا بتوانند عضو این انجمن‌ها شوند.

نزدیکی این دانشگاه به درّه سیلیکون و تجهیزات درجه‌یک توجه بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل را به خود جلب کرده است. به همین خاطر، استنفورد یکی از سه مرکز آموزش عالی برگزیده در آمریکا به شمار می‌رود. و نرخ پذیرش آن در سال 2016 حدود 4.8% بوده است. این عدد نشان می‌دهد که چند درصد از کل ثبت‌نام‌کنندگان آزمون برای تحصیل در دانشگاه قبول شده‌اند.

برای ثبت درخواست تحصیل در استنفورد می‌بایست فرم خاصی را پر کنید و همراه با کارنامه تحصیلی و توصیه‌نامه از طرف اساتید قبلی ارسال کنید. هزینه ثبت‌نام 90 دلار است و در صورت انصراف برگشت داده نمی‌شود.

همچنین چند سوال از متقاضی پرسیده می‌شود تا درموردش مطلب کوتاهی بنویسد، مانند «به ما بگویید چه اموری برایتان اهمیت دارد و چرا؟». مصاحبه بطور اختیاری برگزار می‌شود. اگر دانشجوی خارجی باشید، همان روال ثبت‌نام را طی خواهید کرد اما باید مدرک مهارت‌های زبان انگلیسی داشته باشید.

تقویم دانشگاهی

هر سال تحصیلی در استنفورد به چهار فصل تقسیم می‌شود و شهریه بدون خدمات خوابگاه و غذاخوری حدود 16300 دلار می‌شود. حدود 97 درصد از دانشجویان در محوطه داخلی مقیم هستند. که شامل خوابگاه، استراحتگاه، سالن غذاخوری، سالن‌های نمایش، تفریح و غیره می‌شود.

مانند بسیاری از نهادهای آموزشی برتر در آمریکا، دانشگاه استنفورد نیز برنامه‌های کمک مالی بر اساس نیازهای دانشجویان فراهم می‌کند. چنانچه در این دانشگاه درخواست ادامه تحصیل کنید و پذیرفته شوید، از تمام منابع مالی موجود چه دولتی یا خصوصی بهره‌مند خواهید شد. همچنین امکاناتی وجود دارد که از شغل‌های پاره‌وقت و تابستانی کسب درآمد کنید. فقط زمانی دانشگاه به کسی پیشنهاد کمک مالی می‌دهد که مطمئن شود فرد همه مسیرهای ممکن را برای تأمین مالی امتحان کرده ولی با این حال از عهده مخارجش برنمی‌آید.

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.

مطالب مرتبط: