ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت چهارم

ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت چهارم

ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت چهارم

در قسمت‌های اول تا سوم، شش دانشگاه برتر جهان را از فهرستی ده‌تایی معرفی کردیم که هیچ ترتیب خاصی نداشت. مطالعۀ این مطالب به متقاضیان مهاجرت و اقامت تحصیلی کمک می‌کند تا با گلچینی از مراکز آموزشی جهان بیشتر آشنا شوند و تصمیم آگاهانه‌تری بگیرند. در این رتبه‌بندی، به معرفی دو دانشگاه دیگر بطور خلاصه می‌پردازیم.

  1. موسسه فناوری کالیفرنیا (کلتِک)

این مجتمع دانشگاهی نسبتاً کوچک در شهر پاسادنا حدود 17 کیلومتر دورتر از لس‌آنجلس، میزبان یکی از مشهورترین مراکز آموزشی و پژوهشی جهان در رشته‌های علوم فنی و مهندسی است.

موسسه فناوری کالیفرنیا دارای خروجی تحقیقاتی بسیار گسترده و همچنین شمار زیادی ساختمان و امکانات دانشگاهی از جمله آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) زیر نظر سازمان ناسا، آزمایشگاه لرزه‌نگاری و شبکه رصدخانه‌ای بین‌المللی است.

این موسسه در میان گروهی ویژه از مراکز فناوری در ایالت متحده آمریکا قرار دارد که در اصل به آموزش علوم کاربردی و صنایع فنی می‌پردازند. فرایندِ به‌شدت سختگیرانۀ پذیرش در این موسسه باعث شده تنها شمار اندکی از دانشجویان بااستعداد ثبت‌نام شوند.

دانشگاه تحصیل

راه‌اندازی دانشگاه

موسسه کلتک در سال 1891 ابتدا به شکل مدرسۀ آمادگی برای حوزه‌های فنی و حرفه‌ای تأسیس شد و مأموریتش گسترش دانش بشری و خدمت به جامعه از طریق اجرای پژوهش‌های آموزش‌محور بود.

کلتک در اوایل قرن بیست و یکم به یکی از قلب‌های تپنده در آمریکا برای پژوهش آکادمیک تبدیل شد و نقش بسیار پررنگی در تلاش‌های آمریکا در طول جنگ جهانی دوم ایفا کرد.

امروزه، موسسه فناوری کالیفرنیا به خانه‌ای برای «پروژه مقالات انیشتن» تبدیل شده تا گزیده‌ای از آثار تحقیقاتی این فیزیکدان را نگهداری، ترجمه و منتشر کند.

در اینجا همچنین یک مرکز نوآوری انرژی راه‌اندازی شده که قصد دارد روش‌های انقلابی در زمینه تولید سوخت بطور مستقیم از تابش خورشید ابداع کند.

مطلب مرتبط: ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل; قسمت دوم

محیط دانشگاه

پردیس این دانشگاه به مساحت تقریبی نیم کیلومتر مربع آنقدر به منطقه قدیمی شهر پاسادنا نزدیک است که پیاده می‌توان رسید. مکان‌های دیدنی در اینجا وجود دارد که بطور مرتب پاتوق دانشجویان کلتک می‌شود.

کیفیت زندگی در پردیس این دانشگاه سرشار از فعالیت‌های اجتماعی، باشگاه‌های تفریحی، انجمن‌ها و امکانات سرگرم‌کننده است.

مسابقات ورزشی در سطح آکادمیک در اینجا به‌شدت جدی گرفته می‌شود و اعضای تیم کلتک بیورز از مهندسانی تشکیل شده که در 13 رشته ورزشی شرکت می‌کند.

این موسسه همینطور فرصت‌های منحصربه‌فردی برای تحصیل و تمرین موسیقی، بازیگری تئاتر و هنرهای تجسمی فراهم می‌کند. همه این فعالیت‌ها نقش حیاتی در تحقق مأموریت کلتک در تربیت دانشجویانی خلاق و خدمتگزار به جامعه بازی می‌کنند.

درست در وسط پردیس یک ساختمان باشکوه بنام آتنیوم قرار گرفته که اعضا می‌توانند برای صرف غذا، برگزاری نشست و حتی مهمانی‌های خصوصی بطور رسمی و غیررسمی حضور پیدا کنند.

  1. موسسه فناوری زوریخ (سوئیس)

دانشگاه تحصیل

شاید نام این موسسه را به‌ندرت شنیده باشید اما از پارسال تاکنون چهار پله در رتبه‌بندی رشد داشته است. آزادی و مسئولیت‌پذیری فردی، روحیه کارآفرینی و روشنفکری از اهداف غایی آموزش در موسسه فناوری زوریخ به شمار می‌روند.

این موسسه که در پایتخت سوئیس واقع شده، در سال 1855 توسط نخستین مردمان سوئیس ساخته شد تا مرکزی برای نوآوری و دانش باشد.

دانشجویان در اینجا با محیطی آرمانی برای اندیشه‌ورزی مستقل و پژوهشگران با امکاناتی برای گرفتن بهینه‌ترین نتایج علمی روبرو می‌شوند.

طبق آخرین آمار موجود از وبسایت رسمی، 20607 دانشجو، 531 استاد و 9436 کارمند از بیش از 120 کشور جهان در این مجتمع دانشگاهی مشغول هستند.

از سال 1996 تاکنون، بالای 400 کسب‌وکار کوچک برمبنای فناوری‌‌های نوین با حمایت این دانشگاه تأسیس شده است.

این دانشگاه 23 نوع مدرک در مقطع کارشناسی رشته‌های زیر ارائه می‌دهد:
  • علوم ساخت‌وساز: معماری، مهندسی عمران، محیط و هندسه
  • علوم مهندسی: رایانه، برق، فناوری اطلاعات، مواد، مکانیک و مهندسی فرایندها
  • علوم طبیعی و ریاضیات: زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی شیمی و زیست‌فناوری، علوم رایانشی، فیزیک و داروسازی
  • علوم مبتنی بر سیستم: کشاورزی، غذا، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، دارو و سلامت

تمام برنامه‌های کارشناسی به زبان آلمانی تدریس می‌شوند. بنابراین اگر از قبل به آلمانی تحصیل نکرده‌اید و یا زبان مادری‌تان نیست، باید مهارت و تسلط خود در این زبان را با یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی به اثبات برسانید.

بسته به نوع آموزشی که در دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی گذرانده‌اید، شاید لازم باشد آزمونی برای ورود به این دانشگاه بدهید. دوره‌های کارشناسی تا دریافت مدرک شش نیمسال به طول می‌انجامد.

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.

مطلب مرتبط: مقاله‌های دانشگاهی برمبنای چه معیارهایی ارزیابی کیفی می‌شوند؟