ده کتاب علمی-تخیلی که آینده را پیشگویی کردند – نیوزپاد

ده کتاب علمی-تخیلی که آینده را پیشگویی کردند، با آگاهی فرازمینی یا تصادفی – نیوزپاد

نیوزپاد

9) رمان راز کیهان نوشته آرتور کلارک :

⭐⭐⭐

▶ فلوید گاهی در فکر فرو می‌رفت که آیا نیوزپاد و فناوری فوق‌العاده در پس آن آخرین پرده از جستجوی بشر به دنبال ارتباطات بی‌نقص بود یا نه. او حالا اینجا دور از زمین و در فضا نشسته بود و با سرعت هزاران کیلومتر بر ساعت دور میشد.
با این حال، در کسری از ثانیه می‌توانست عناوین هر روزنامه‌ای را که دلش می‌خواست در این دستگاه ببیند (البته اصطلاح «روزنامه» خودش در عصر تجهیزات الکترونیکی دیگر تاریخ‌گذشته محسوب میشد، چون دیگر نامۀ کاغذی در کار نبود که خبرهای روز بررویش چاپ شود.).
متن‌های روی دستگاه نیوزپاد بطور خودکار هر ساعت بروزرسانی می‌شد. حتی اگر کسی مشغول مطالعه فقط نسخه انگلیسی اخبار میشد، باز هم باید کل عمرش را صرف جریان بی‌انتها و مدام در حال دگرگونی اطلاعاتی می‌کرد که از ماهواره‌ها مخابره میشد. ◀

⭐⭐⭐

استیو جابز

این کتاب در ده‌های 40 و 50 شمسی در انتشارات امیرکبیر به فارسی ترجمه شده و شاید علت اینکه دیگر تکرار نشد به خاطر فیلمنامه اقتباسی آن از استنلی کوبریک با همین نام در سال 2001 باشد که رسانه این کتاب داستان را برای همیشه تغییر داد.

تنها یک دهه پس از فرود نخستین انسان بر خاک ماه، این رمان درباره تمدنی بیگانه نوشته شد که حیات هوشمند برروی کره زمین می‌سازند.

یکی از دقیق‌ترین پیشگویی‌های کلارک در اینجا دستگاهی تخت به نام نیوزپاد است که کاربردش شباهت زیادی به شکل امروزی آن با محصول محبوب آیپاد دارد.

آیا استیو جابز رویایش را از جایی دزدیده بود؟

مطالب مرتبط: