ذهن آگاهی – راهنمایی مختصر برای پرورش ذهن‌ آگاهی قسمت دوم – 3.5 دقیقه

راهنمایی مختصر برای پرورش ذهن‌ آگاهی

ذهن آگاهی – راهنمایی مختصر برای پرورش ذهن آگاهی : چرا باید از امروز ذهن‌تان را تمرین دهید (و چطور باید شروع کنید)

???

قسمت دوم – 3.5 دقیقه

گوینده: فاطمه علیمرادی
تهیه و تدوین: راوشید

???

این اصطلاح واقعاً به چه معناست؟ 

خیلی‌ها مراقبۀ ذهن آگاهی را با حالتی اشتباه می گیرند که انسان آرامش کامل دارد، هیچ فکری از ذهنش عبور نمی کند، برروی تشکی نرم نشسته و برای خودش یوگا کار می کند.

بقیه هم اعتقاد دارند که مراقبۀ ذهن آگاهی نوعی آیین مذهبی مرتبط با سنت‌های شرقی است. حقیقت اینست که مراقبۀ ذهن آگاهی در هیچ کدام از تعاریف بالا نمی گنجد.

به مراقبۀ ذهن آگاهی همانند باشگاهی برای پرورش ماهیچه‌های مغز نگاه کنید. مراقبۀ ذهن آگاهی یعنی نرمش دادن مغز برای ماندن در لحظه کنونی، از طریق تمرکز برروی یک نقطۀ اتکای کانونی که برای اغلب افراد همان دم و بازدم است.

وقتی سروکله فکرها پیدا می شود، مراقبه‌گر حرفه ای و مبتدی نمی‌شناسد. پس در هر سطحی باید مهارت لازم برای جهتدهی مجدد خودتان به سوی ضرباهنگ تنفس را کسب کنید، خیلی آرام و خونسرد.

نکتۀ دیگر اینکه زندگی به سبک ذهن آگاهی با مراقبۀ ذهن آگاهی فرق می کند. زندگیِ ذهن آگاه در حقیقت شامل یک فعالیت در آن واحد می شود، یعنی تمام توجه و حواس پنجگانه انسان را به سوی آن فعالیت خاص معطوف می کند.

این فعالیت ذهن آگاه می تواند پیاده‌روی، غذاخوردن یا سخنرانی باشد. مراقبۀ ذهن آگاهی همان تمرکز عادی برروی یکی از اعضای بدن یا تنفس است.

برگرداندن توجه به سوی یک کار در آن واحد باعث تقویت بخشهای خاصی از مغز می شود که در نهایت به مزایای فراوانی برای ذهن و جسم منتهی می گردد.

حالا چرا باید مراقبۀ ذهن آگاهی را تمرین کنیم؟ 

به چند دلیل مهم می پردازیم:

  1. به پرورش خودِ مشاهده‌گر انسان کمک می کند. با تمرکز برروی فقط یک کار، مثل تنفس، و یادگیری اینکه چطور باید مسیر افکار را به محض اینکه به ذهن خطور می کنند جهتدهی کرد، با دقتی ذره‌بینی متوجه این حقیقت می شوید که دیگر موجودی از جنس افکار خود نیستید. همین “خودِ مشاهده‌گر” وقتی در طول تمرین‌های روزانه قوی‌تر می شود به بخشی از وجود شما اضافه می گردد که کمک می کند بفهمید کدام فکرهای روزمره را باید از ذهن بیرون کنید و به کدام اجازه ماندن و درخشیدن بدهید.
  2. به زیستن همتراز با ارزش های شخصی کمک می کند. با اجرای مرتبِ مراقبۀ ذهن آگاهی ، هسته های حرکتیِ مغز را تقویت می کنید و می آموزید چطور باید ذهن را آرام کنید. در این فرایند، تحریک نشدن بوسیلۀ نجواهای مخرب درونی یا موقعیت های بیرونی محیط برایتان راحت‌تر می شود. فرقش مثل این می ماند که خودتان در جایگاه قدرت انتخاب کنید که چطور به محرک‌های همتراز با ارزش های شخصی پاسخ دهید، یا اینکه در برابر هر موقعیت درونی و بیرونی قربانی واکنش غریزی شوید.

3. مراقبۀ ذهن آگاهی خطر ابتلا به هر بیماری را کاهش می دهد. نکتۀ واضح از یافته های آخرین پژوهش های علمی اینست که هیچ شکافی میان ذهن و بدن انسان وجود ندارد. پیاده‌سازی یک حوزۀ میان‌رشته‌ای دانشگاهی جدید در پزشکی با عنوان روان-عصب-ایمنی‌شناسی دور از انتظار نیست. نتایج آزمایش‌های بالینی آشکار می کند که هر ذهن مضطربی به یک بدن مضطرب وصل شده و برعکس.

روانشناسی کودک - سخنرانی جان گاتمن نویسنده کتاب پرورش کودکانی با هوش هیجانی بالا
سخنرانی مارک رودز نویسنده کتاب چگونه به هر مخاطبی ارائه مطلب کنیم
گفتگوی کوتاه لورا مارکام نویسنده کتاب والدین آرام فرزندان خوشحال (2 دقیقه)
خواب کودک - گفتگوی کوتاه نویسنده کتاب راهنمای شادترین کودک برای خواب خوش
در انتظار گودو - چرا باید این رمان یا نمایشنامه را خواند؟
واکسن کرونا - مراقبت‌های پساواکسن کرونا همچنان توصیه می‌شود
آیا ادامه کار در خانه در مدت قرنطینه کرونایی باعث شده که افراد به بهره‌وری بالاتری برسند یا نه؟