ویروس آنفلوانزا با سرعت بیشتری نسبت به کرونا پخش می شود

کرونا ویروس آنفلوانزا سلامت بیماری
تصورات اشتباه ما بر اساس کلاغ‌زار کوچه و بازار

ویروس آنفلوانزا با سرعت بیشتری نسبت به کرونا پخش می شود. محتوای وبسایت سازمان جهانی بهداشت در زمینه سلامت و مشخصات بیماری های همه‌گیر هنگام انتشار بطور رسمی تنها به شش زبان انگلیسی، چینی، عربی، فرانسوی، اسپانیایی و روسی ترجمه می‌شود و بقیه جمعیت های تکزبانه دنیا باید منتظر مترجم ها بمانند.

ما باید مجموعه‌ای از اسناد عمومی سازمان جهانی بهداشت را برای شرکتی به فارسی ترجمه می کردیم. این یک صفحه را استثنائاً با نگرفتن هزینه آن اجازه گرفتیم در وبلاگ و شبکه های اجتماعی راوشید منتشر کنیم.

https://cutt.ly/ZfyaF52

پرسش و پاسخ‌: آنفولانزا و کرونا چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟
همانطور که بیماری همه‌گیر کرونا موسوم به کووید19 به شیوع خود ادامه می دهد، بارها مقایسه‌هایی با آنفلونزا صورت گرفته است. هر دو بیماری باعث اختلال تنفسی می شوند، با این حال تفاوت های مهمی میان این دو ویروس وجود دارد و همینطور اینکه چطور پخش می شوند. این مطلب دارای پیغام های حیاتی برای اقدام های مرتبط سلامت عمومی است که می توان برای پاسخدهی به هر نوع ویروسی اجرا کرد.

کرونا و آنفلوانزا چقدر به هم شباهت دارند؟

اول اینکه ویروس های کرونا و آنفلوانزا به بیماری هایی با علائم مشابه منجر می شوند. به عبارت دیگر، هر دو موجب اختلال تنفسی می شوند و همین به بروز گسترۀ وسیعی از ناراحتی های بالینی منتهی می گردد، از حالت بدون هیچ علامت گرفته تا حالت معمولی و شدید که مرگبار می شود.
دوم اینکه هر دو ویروس از راه تماس جسمی و ریزقطره های حاصل از عطسه و سرفه منتقل می شوند. در نتیجه، دقیقاً همان اقدام های پیشگیری مانند شستشوی دست و رعایت نکات بهداشتی (مثل سرفه کردن در آرنج یا دستمال و دور ریختن آن) شامل هر دو نوع ویروس می شوند.

کرونا و آنفلوانزا چقدر با هم فرق دارند؟

سرعت انتقال یکی از جنبه های مهم تقاوت میان این دو ویروس به شمار می رود. آنفلوانزا در مقایسه با کرونا دارای دوره نهفتگی میانه کوتاه تر (یعنی از زمان آلودگی فرد به ویروس تا بروز علائم) و همینطور فاصلۀ ابتلای کوتاه تر (یعنی زمان بین دو مورد ابتلای پشت سر هم) است. برآورده شده که فاصله ابتلا به ویروس کرونا حدود 5 یا 6 روز است، در حالی که این رقم برای آنفلوانزا 3 روز است. بدین ترتیب، آنفلوانزا با سرعت بیشتری نسبت به کرونا پخش می شود.
بعلاوه، انتقال ویروس در 3 تا 5 روز نخست بیماری، یا همان انتقال پیش از بروز علائم (یعنی انتقال ویروس قبل از ظهور نشانه های بالینی) محرک اصلی در شیوع آنفلوانزا شناخته شده است. در مقابل، با اینکه به‌تازگی فهمیده ایم افراد می توانند ویروس کرونا را 24 تا 48 ساعت قبل از شروع علائم پخش کنند. البته طبق شواهد تا الان به نظر نمی رسد که این محرک اصلی انتقال بیماری باشد.
مشخص شده که عدد مولد (یعنی تعداد آلود گی های ثانوی ناشی از یک شخص مبتلا) برای کرونا بین 2 تا 2.5 نفر است، یعنی بالاتر از آنفلوانزا. با این حال، برآوردها در مورد هر دو ویروس کرونا و آنفلوانزا به شدت به محیط و زمان بستگی دارند، و همین مقایسه مستقیم را دشوارتر می کند.
کودکان محرک های عمده ای در انتقال ویروس آنفلوانزا در سطح جامعه محسوب می شوند. در مورد ویروس کرونا، داده های اولیه حاکی از آن است که کودکان کمتر از بزرگسالان مبتلا می شوند و نرخ حمله بیماری به گروه سنی 0-19 سال پایین است. داده های سلامت و بالینی پایه از مطالعات چینی برروی انتقال بیماری در محیط خانواده بیان می کند که کودکان از بزرگسالان بیماری را می گیرند، نه برعکس.

علائم بالینی

در حالی که گسترۀ علائم برای هر دو نوع ویروس مشابه است، کسر کوچکی از موارد با حالت شدید به نظر می رسد متفاوت باشد. در مورد کرونا، داده ها تا این تاریخ بیان می کند 80% از آلودگی ها به این بیماری یا خفیف هستند یا اصلاً هیچ علائم بالینی ندارند، 15% آلودگی شدید محسوب می شوند که به اکسیژن نیاز دارند و 5% آلودگی بحرانی هستند که به دستگاه اکسیژن‌رسانی ریه نیاز پیدا می کنند. این کسر کوچک از حالت های شدید و بحرانی بیماری بالاتر از رقمی است که در آلودگی به آنفلوانزا مشاهده می شود.
کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد با ناراحتی های پیش‌زمینه‌ای مزمن و بیمارانی با دستگاه ایمنی ضعیف بیشتر از بقیه در معرض خطر آلودگی به آنفلوانزا قرار دارند. در مقابل، یافته های پزشکی و سلامت کنونی نشان می دهد که افراد در سنین بالاتر با ناراحتی های پیش‌زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر حالت شدید بیماری کرونا قرار دارند.

اشتراک‌گذاری این مطلب با ذکر منبع مانعی ندارد.

مطالب مرتبط: