ویژگیهای یک مطلب خبری خوب

ویژگیهای یک مطلب خبری خوب

ویژگیهای یک مطلب خبری خوب

نگارش داستان‌های مطبوعاتی یک هنر است، به‌خصوص اگر با نیّت بازاریابی محتوا و نمایش غیرمستقیمِ محصولات/خدمات یک برند انجام شود. تأمین محتوای خبری جذاب بطور معمول توسط گروهی از افراد حرفه‌ای در داخل شرکت‌ها صورت می‌گیرد یا با عقد قراردادی با شرکت‌های اختصاصی تولید محتوا برونسپاری می‌شود.

در هر دسته‌ای که قرار داشته باشید، برای نوشتن یک داستان خبری باید ذوق ادبی داشته باشید، بدانید چطور ساختار گزارش خبری را تهیه کنید، چطور عنوانی گیرا انتخاب کنید و مخاطب را تا آخرین سطر به دنبال داستان بکشانید.

مطلب مرتبط: چرا باید تأمین محتوای کسب‌وکار را برون‌سپاری کرد؟

در اینجا می‌توان به هفت عنصر کلیدی در هر مطلب خبری خوب اشاره کرد. پس قبل از آنکه دست به قلم شوید باید با اینها آشنایی پیدا کنید!

1. اطلاعات

هنگام نوشتن متن مطبوعاتی می‌بایست به جزئیات واضح درباره افراد، پدیده‌ها، زمان‌ها، مکان‌ها و علت‌ها اشاره کنید. وقتی مخاطبان توجهی به مطلب خبری نمی‌کنند، اغلب دلیلش این است که کمبودی در محتوا وجود دارد. بنابراین اول به واقعیت‌ها و جزئیات موجود فکر کنید و سپس خبرنویسی کنید. همچنین به امکانات و شرابط هم دقت کنید. برای نمونه، اگر قرارست از رونمایی محصولی جدید گزارش خبری تهیه کنید، ابتدا مطمئن شوید به مرحله فروش رسیده است و تیم تبلیغات برای مصاحبه آمادگی دارد.

2. اهمیت

موضوع خبری که در نظر دارید شاید برای خودتان خیلی بااهمیت باشد، اما خوانندگان، شنوندگان و بینندگان در رسانه‌های مختلف چطور؟ اگر به دیدگاه و سلیقه مخاطب فکر نکرده باشید، مطلب خبری به احتمال قوی در گوشه‌ای خاک خواهد خورد. همینطور یادتان باشد حتی اگر مطلب‌تان ارزش خبری نداشته باشد و مثلاً هیچ سردبیر روزنامه یا مجله‌ای رغبت نکند آن را درشت در صفحه نخست بگنجاند، باز هم شالودۀ محتوایی برای داستان خبری باید مورد علاقۀ قشر وسیعی از مخاطبان باشد.

مطلب مرتبط: یک کسب‌وکار با محصولی فوق‌العاده دارم، اما فرصت کافی برای تولید محتوای تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی ندارم.

3. کانون توجه

داستان خبری خوب همیشه حول محوری ثابت می‌چرخد. در روابط عمومی با مخاطبان و به‌ویژه مشتریان، از گزارشگر انتظار می‌رود به تمام جزئیات اشاره کند، ولی اگر با حاشیه‌پراکنی باعث شوید مغز مخاطب جوش بیاورد، با نتایجی ناخوشایند روبرو خواهید شد. یادتان بماند هستۀ داستانی در خبر چیست و هرگز منحرف نشوید. شاید نتوان سبک گزارش را کنترل کرد، اما زاویه‌دید داستان و مسیرش را می‌توان تعیین کرد.

4. بافتار

منظور از بافتار همان زمینه موضوعی است که اهالی ترجمه و فرهنگ گاهی به آن کانتکست هم می‌گویند. در اینجا نیز شاید ایده خبری برای اجتماعی نزدیک به خودتان جذاب باشد، اما نه برای مخاطبانی که از جامعه‌ای فراتر از محدودیت‌های جغرافیایی شما می‌آیند. از خودتان بپرسید آیا سرنخ یا روند بزرگتری در مورد خبر وجود دارد که بتوان دایره بزرگتری از مخاطبان را شکار کرد؟ برای مثال، وقتی می‌خواهید هستۀ محتوایی یک خبر را درباره یک همایش هنری تازه بنا کنید، ببینید آیا مراسم ملی یا محلی وجود دارد که خواننده با دیدنش به طرف مطلب‌تان سوق پیدا کند؟

مطلب مرتبط: شش نکتۀ اساسی درباره بازاریابی محتوا برای وبسایت

5. چهره

مطالب خبری خوب اغلب دارای شخصیت انسانی هستند که در لابه‌لای متن حرف می‌زند. پیش از دست بردن به قلم، به چهره‌ای فکر کنید که داستان خبری شما را شکل می‌دهد. هر کسی که وارد صحنه می‌کنید شاید به شخصیت‌های فرعی هم نیاز داشته باشد تا به اعتبار و غنای خبر بیافزاید. در هر حال، چهره‌های موجود در متن باید موضوع را درک کرده باشند و به اندازه کافی اشتیاق و تخصص داشته باشند.. همچنین باید پاسخگو باشند و از ارائه هر گونه اطلاعات سودمندی به گزارشگر فروگذار نکنند.

مطلب مرتبط: متن، صدا، تصویر: کدام رسانه برای محتوای تبلیغاتی مناسب‌تر است؟

6. قالب

داستان‌های خبری خوب به‌مرور و سطر‌به‌سطر شکل می‌گیرند و مخاطب را در سیری به سوی کامل‌شدن پیش می‌برند. بدین منظور می‌توان قالب‌سازی را با گنجاندن مجموعه‌ای از واقعیت‌ها و منابع در متن اجرا کرد. البته فهرست این واقعیت‌ها و منابع نیازی نیست خشک و رسمی باشد، بلکه باید فراگیر، کانونی و هم‌خوان با یکدیگر باشند.

7. گفتگو

داستان خوب دربرگیرنده صحبت‌های میان افراد هم هست. گزارشگر خبری وظیفه دارد واقعیت‌ها و جزئیات را بطور شفاف از زبان دیگران روایت کند. نقل‌قول‌های کوتاه و موجز به کیفیت داستان خبری می‌افزاید. با اینکه مصاحبه‌شوندگان اغلب دوست دارند حرف‌هایشان بطور مستقیم و بدون ویرایش در خبر درج شود، اما نقل‌قول غیرمستقیم برای جذاب‌تر کردن موضوع می‌تواند لحن متفاوتی ایجاد کند و مخاطب را بیش از پیش برای پیگیری خبر ترغیب کند.

مقاله مرتبط: محتوای باکیفیت چگونه بر بهینه‌سازی موتور جستجو تأثیر می‌گذارد؟

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.