چرا باید تأمین محتوا برای بازاریابی کسب و کار را برونسپاری کرد؟

چرا باید تأمین محتوا برای بازاریابی کسب و کار را برونسپاری کرد؟
تأمین و بازاریابی محتوا برای کسب و کار بصورت برونسپاری

چرا باید تأمین محتوا برای بازاریابی کسب و کار را برونسپاری کرد؟ هر نوع فعالیت تجاری که داشته باشید، هر نوع محصول یا خدماتی که ارائه بدهید، برند کسب و کار شما به یک گروه مجزا برای تولید محتوای ترویجی/تبلیغاتی نیاز دارد. تولید محتوا زمانی به یک مأموریت سهمگین تبدیل می‌شود که قصد داشته باشید در دیدرس توده‌های بیشتری از جامعه قرار بگیرید.

اگر اداره بازاریابی در سازمان‌تان در تأمین محتوای باارزش و تخصصی با کمبود نیروی انسانی و زمان روبرو می‌شود، چاره‌‌ای جز برونسپاری ندارید. حالا برخی مدیران بازاریابی و حتی صاحبان کسب ‌و کار با این اقدام مخالفت می‌کنند، چون اعتقاد دارند محتوا شخصی است و نمی‌توان از دریچه‌ای متفاوت نگریست؛ یعنی هیچ کسی جز خودشان نمی‌تواند داستان محصولات و خدمات شرکت را برای مشتریان بازگو کند.

این مدیران کسب و کار غافل هستند که هر گروه تأمین محتوا همواره در مشورت با بازاریابان داخلی به تولید می‌پردازد، نه اینکه تفسیر شخصی‌‌ خود را از اهداف شرکت اجرا کند. یک تأمین‌کننده محتوا در سطح حرفه‌ای وظیفه‌اش را از بررسی و تحقیق در منابع مربوط به شرکت و فعالیت‌تان مانند محتوای کنونی وبسایت آغاز می‌کند و هرگز یک واژه در خلأ تحویل نمی‌دهد.

محرمانگی محتوا

برخی تأمین‌کنندگان و متقاضیان محتوا با یکدیگر قراردادهای رسمی امضا می‌کنند تا امنیتِ دسترسی به اطلاعات محرمانه کسب و کار برقرار بماند و داده‌های حساس از طریق اعضای تأمین‌کننده به بازار درز نکند.

به هر حال، گاهی مشکل اصلی در این گونه اداره‌های بازاریابیِ پرمشغله، نبود یک راهبرد گسترده متناسب با برونسپاری تولید محتوا مخصوص مخاطبان هدف است. تنها کافیست نگاهی به اعضا و سرپرست گروه بازاریابی خود بیاندازید تا ببینید آیا شکافی در راهبردهای سازگار با برونسپاری وجود دارد یا نه. برای این کار چند سوال از کسب و کار خودتان بپرسید:

  • آیا برآوردتان از نرخ بازگشت سرمایه به خاطر تأخیر و بی‌نظمی در تولید محتوا در داخل شرکت خدشه‌دار نمی‌شود؟
  • آیا به اندازه کافی کارمند دارید تا بطور مرتب به تولید محتوایی بپردازید که حضورتان را در رسانه‌های جمعی افزایش ‌دهد و مشتریان بالقوه را جذب کند؟
  • آیا همین تعداد از نویسندگان و ویراستاران دارای توانایی لازم برای نگارش به سبک و سیاقی هستند که با ویژگیهای جمعیت‌شناختی مخاطبان شرکت سازگار باشد؟
  • آیا این افراد به کارشناسانی دسترسی دارند که تخصص‌شان فراتر از محصولات و خدمات کسب و کار شما باشد؟
  • آیا گروه بازاریابی در شرکت شما به‌سختی می‌تواند یک راهبرد واضحِ بلندمدت متناسب با تولید محتوا طراحی کند؟
سبک بازاریابی محتوا

برخلاف جریانی که در هر اداره بازاریابی «ربایشی» یا همان inbound برقرار است، یک گروه اختصاصی برای تولید محتوا می‌تواند با بهره‌گیری از منابعی که دریافت می‌کند یا بطور مستقل پیدا می‌کند، به تولید طیف وسیعی از محتوای تبلیغاتیِ مخاطب‌پسند بپردازد.

از جمله مقاله‌های ترویجی در وبلاگ، کتابچه‌های اطلاع‌رسانی برای ایمیل، کاتالوگِ معرفی محصولات/خدمات، مصاحبه مطبوعاتی، مطالعه موردی و سایر بسترهای متنی و چندرسانه‌ای. بدین ترتیب، اداره بازایابی می‌تواند با فراغ بال برروی وظایف اصلی خود تمرکز کند، بدون آنکه در مورد مهارت‌های نگارشی و ویرایشی کارمندان داخلی نگران باشد. همچنین جریان منظم و یکنواختی از محتوا در راستای راهبرد بازاریابی کسب و کار فراهم می‌گردد.

برونسپاری مطمئن

فرض کنید گذاشتن مطالب جذاب اما غیرتبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی یکی از راهبرهای بازاریابی یک شرکت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی برای نمایش برند است. به علت کمبود وقت و مهارت، مجبور می‌شوید یکی از کارمندان روابط عمومی یا اداره بازاریابی را مسئول ‌‌کنید تا از این ور آن ور محتوا گردآوری کند. کپی‌برداری اصلاً قشنگ نیست!

مخاطبان در برخی مواقع متوجه می‌شوند که ارزشی بی‌همتا در محتوایتان وجود ندارد. شاید هم انگیزه‌تان از این میانبر همان فروخواباندن غول هزینه باشد؛ در هر حال این جریان یکنواخت از محتوای تهی از ذوق ادبی نمی‌تواند برند کسب و کار شما را از بقیه رقبا متمایز کند.

دنبال ایده‌پردازی در محتوا باشید؛ بهترین توصیه این است که بودجه را بدرستی تخصص دهید تا در درازمدت با کمبود نیروی انسانی و مهارت برخورد نکنید. بنابراین راهبرد و منابع کسب و کار خود را برای یک تأمین‌کننده بیرونیِ باسابقه بطور واضح توصیف کنید و نگرانی خود را درباره آینده فروش برطرف کنید، حداقل درباره حلقه میانی در قیف بازاریابی.

برای نمونه، یک نگاهی به وبلاگ چند شرکت تجاری در ایران بیاندازید و به فاصله تاریخی مطالبی دقت کنید که در دوره زمانی یک سال گذشته منتشر شده‌اند. خیلی راحت می‌توان از روی نظم و ساختار حرفه‌ای مطالب فهمید آیا تأمین محتوا بدست کارمندان شرکت انجام شده یا بدست گروهی حرفه‌ای از مترجمان، نویسندگان و ویراستارانی که به دور از تداخل نقش‌‌ها به این کار مشغول می‌شوند. در همین موارد است که بازدیدکننده با وبلاگی متروکه روبرو می‌شود یا ازمیان‌رفتن شکاف میان اخبار شرکت و محتوای دلربا.

تخصص‌گرایی

تأمین‌کننده محتوا هم باید با اصول نویسندگی آشنا باشد و هم با خصوصیت‌های محصول یا خدمتی که شرکت ارائه می‌دهد. همچنین باید دیدگاه روشنی درباره جایگاه شرکت در صنعت و چشم‌انداز بازاریابی کسب و کار آن در میان رقبا داشته باشد. اعضای گروه محتوا می‌بایست بهترین رسانه‌ها را برای هر نوع اجتماع شناسایی کنند و کانال‌های ارتباطی بهینه را طوری پیشرفت دهند که به رویت مصرف‌کنندگان برسد.

امروزه تمام بازاریابان می‌دانند که محتوای مفید برای افزایش میل مشتریان و رشد فروش بسیار حیاتی است. خواه نویسندگانی را بطور ثابت بدین منظور استخدام کنید یا تأمین محتوا را به شرکت‌های حرفه‌ای بسپارید، شفافیت در راهبرد بازاریابی کسب و کار بوجود خواهد آمد.

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.

مطالب مرتبط: