کتاب – مروی کوتاه بر حیات در وقت اضافه در زمینه پیری شناسی

مروی کوتاه بر کتاب حیات در وقت اضافه در زمینه پیری شناسی

پیری و حیات

? مروی کوتاه بر کتاب حیات در وقت اضافه – دانش بشری درباره اینکه چرا و چگونه پیر می‌شویم

???

? بیماری‌های مزمن مانند دیابت، اغلب سرطان‌ها و ناراحتی‌های قلبی و عصبی امروزه به محرک‌های اصلی امراض سالمندی و در نهایت مرگ‌ومیر تبدیل شده‌اند.
? علم پزشکی تاکنون شیوه‌های درمانی فراوانی برای هر وضعیت بالینی بطور جداگانه بوجود آورده است. با این حال، همگی دارای یک مخرج مشترک هستند: پیری.
? همین به اعتقادی انقلابی منتهی شده که در آن مداخلات پزشکی برای کاستن از سرعت پیری می‌تواند بزرگترین اثرگذاری را بر سلامت کلی داشته باشد؛

یعنی نه فقط برای طولانی‌تر کردن عمر بلکه برای به تأخیر انداختن یا پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها و بهبود مولفه‌های کارکردی بدن در سنین سالمندی.
? کتاب « حیات در وقت اضافه » به کندوکاو در اکتشاف‌های علمی می‌پردازد که تصور انسان دربارۀ طول عمر و پیری را شکل می‌دهد.

برخی از این اکتشاف‌ها را شاید در درس‌های زیست‌شناسی مدرسه تاحدودی خوانده باشیم. مانند مفاهیم تلومراز و سلول‌های بنیادی. بقیه آزمایش‌های تجربی شاید برای طرفداران علوم عامه‌پسند بیشتر آشنا باشد.

طول عمر

? همانطور که جمعیت جهان همچنان به طول عمری درازتر ادامه می‌دهد، کاملاً طبیعی است که عموم مردم این پرسش را مطرح کنند که چطور می‌توان «ساعت زیستی بدن» را وارونه کرد.
? البته این بطور عمده در مورد پزشکی صدق می‌کند که در مطبش با بیمارانی در سنین بسیار بالا روبرو می‌شود. در حالی که این سالهای افزوده را کم‌و‌بیش در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها می‌گذارنند.
? خانم آرمسترانگ هنگام نگارش این کتاب با تعداد بیشماری از پژوهشگران مصاحبه کرد که در حوزۀ پیری‌شناسی و مطالعات مرتبط با طول عمر مشغول هستند.

هر فصل از کتاب با حکایتی شخصی آغاز می‌شود که انگیزۀ انسان در پس این گونه پژوهش‌ها را روشن می‌کند.
? برای آنکه مطالب مختص جامعه پزشکی و اهالی دانشگاهی نباشد، مترجم هر جا برای مخاطب ایرانی معمولی بوده لازم پاورقی‌های توضیحی کوتاه درباره اصطلاح‌های فنی آورده است.

مطالب مرتبط: