محتوای باکیفیت چگونه بر بهینه‌سازی موتور جستجو تأثیر می‌گذارد؟

محتوای باکیفیت چگونه بر بهینه_سازی موتور جستجو تأثیر می_گذارد؟

محتوای باکیفیت چگونه بر بهینه‌سازی موتور جستجو تأثیر می‌گذارد؟

در دنیایی که بخشی از مخاطبان و مشتریان بالقوه از طریق جستجو در موتورهای جستجو جذب می‌شوند، عقل سلیم حکم می‌کند که هر شرکت یا سازمانی برای وبسایت خود محتوای باکیفیت تولید کند. محتوا و محتوای باکیفیت دو مقوله کاملاً جدا هستند که دومی اغلب از طریق برون‌سپاری محقق می‌شود.
وارد شدن هر کلمه در گوگل به دنبال نیازی خاص می‌گردد و به کمیّت تولید محتوا چندان اهمیت نمی‌دهد؛ بیشتر جستجوها در همان صفحه اول به پایان می‌رسد. بنابراین کیفیت محتوای واژگانی نقش محوری در بهینه‌سازی موتور بازی می‌کند. اما منظور از کیفیت محتوا چیست و چه معیارهایی به محتوای یک وبسایت امتیاز می‌دهد؟ از همه‌ مهمتر، این ویژگی‌ها به ترتیب چه تأثیری بر بهینه‌سازی نتایج موتورهای جستجو و در نهایت بازاریابی ربایشی خواهد گذاشت؟
کیفیت در حالت کلی یک صفت نسبی است؛ یعنی برای هر کسی معنایی دارد. با این حال، الگوریتم‌های خاص گوگل هر سال طوری پیچیده‌تر نتایج را طبقه‌بندی و رتبه‌بندی می‌کنند که کیفیت از حالت نسبیت فاصله می‌گیرد؛ یعنی موتور جستجو دیگر کلیدواژه‌های یک وبسایت‌ را سلیقه‌ای متمایز نمی‌کند. جالبت است که بدانید گوگل در ابتدای فعالیتش منابع اینترنتی را بطور دستی توسط ارزیابان انسانی رتبه‌بندی می‌کرد و خبری از نسخه‌های امروزی نبود.
برای آنکه ابهامی برای کارشناسان تأمین محتوا، بازاریابی و بهینه‌سازی موتور جستجو هیچ ابهامی بوجود نیاید، گوگل بطور دوره‌ای دستورالعمل رتبه‌بندی کیفیت را به شکل مستند از سوی گروه توسعه‌دهنده‌گان خود منتشر می‌کند. در این سند، گنجینه‌ای از اطلاعات حیاتی درباره معیارهای رتبه‌بندی گوگل فراهم شده است که در درجه نخست می‌تواند تأمین‌کنندگان محتوای وبسایت را راهنمایی کند. در اینجا بطور خلاصه به بررسی خصوصیت‌های کلیدی در محتوای باکیفیت می‌پردازیم:

هدف

در یکی از معیارهای اساسی الگوریتم‌های گوگل برای سنجش محتوای باکیفیت، هدف وبسایت مطرح می‌شود. تعیین اینکه یک وبسایت در چه زمینه‌ای راه‌اندازه شده کمک خواهد کرد تا موتور جستجو راحت‌تر بازدیدکننده‌های مرتبط را شناسایی کند.
هدف یک وبسایت می‌تواند به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در زمینه‌ای اختصاصی، بیان نظرهای شخصی یا اجتماعی، نمایش عکس، فیلم و سایر محصولات چندرسانه‌ای، سرگرمی، تجارت و فروش، تالار پرسش‌وپاسخ، به‌اشتراک‌گذاری فایل و غیره باشد. بنابراین باید مطمئن شوید که موضوع و محتوای وبسایت با موتور جستجو سازگاری دارد.

شکل و قالب

یکی دیگر از جنبه‌های سنجش محتوای کیفیت در گوگل به ساختار صفحه‌های وبسایت مربوط می‌شود. مسیرهای بازدید از وبسایت مشخص می‌کند دنبال چه هدفی می‌گردد و کاربران آنلاین چطور باید نیاز خود را برطرف کنند. محتوای وبسایت در موتور جستجو به سه دستۀ اصلی، مکمل و تبلیغات تقسیم‌بندی می‌شود.
محتوای اصلی همان صفحه خانگی است که اطلاعات مربوط به فعالیت وبسایت را بیان می‌کند. این بخش باید از لحاظ واژگانی به‌راحتی قابل‌تشخیص باشد تا رتبۀ بالایی از گوگل بگیرد. محتوای مکمل شامل صفحه‌ها و عناصر فرعی می‌شود که تجربۀ کاربر در ناوبری وبسایت را غنی‌تر می‌کند. برای مثال، مقاله‌های وبلاگ و دکمه‌های شبکه اجتماعی دو نوع محتوای مکمل به شمار می‌روند. تبلیغات به محتوای پیوندداری گفته می‌شود که به قصد درآمدزایی در صفحه‌های وبسایت قرار داده می‌شود. گوگل زمانی به محتوا امتیاز منفی می‌دهد که تبلیغات با هدف وبسایت همخوانی نداشته باشد.

تخصص

راه‌هایی وجود دارد که موتور جستجو به میزان تخصص نویسندگان وبسایت در زمینۀ محتوا پی ببرد. برای نمونه، صفحه‌ای که توصیه‌های پزشکی ارائه می‌دهد زمانی رتبۀ بالاتری در نتایج جستجو دریافت می‌کند که در زمینه علوم پزشکی فعال باشد.
حالا گوگل چطوری از این بابت مطمئن می‌شود؟ خُب، در درجه اول به مراجع موجود در محتوا به‌خصوص رزومه‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کند. بنابراین هر محتوای باکیفیت باید دارای پیوندهایی باشد که هویت حرفه‌ای نویسندگان را با توجه به موضوع و هدف وبسایت آشکار می‌کند.

اعتماد

الگوریتم‌های گوگل برمبنای منطق و هوش مصنوعی کار می‌کنند ولی طوری طراحی‌ شده‌اند تا میزان اعتماد کاربر به وبسایت را مانند انسان ارزیابی کنند. در اینجا محتوای باکیفیت و پیوندهای بیرونی مفید به امتیاز جستجوی بالا منتهی می‌شود. اگر محتوای وبسایت در جاهای دیگر دارای بازدید سنگین و نظرهای کاربری مثبت باشد، وزن بیشتری در نتایج جستجو می‌گیرد. در مقابل، اگر وبسایت به جاهایی وصل شده باشد که محتوای بی‌کیفیت و یا صفحه‌های موجود در لیست‌سیاه داشته باشد، بهینه‌سازی کلیدواژگان در موتورهای جستجو به مشکل خواهد خورد.
در نهایت، طراحی ساختار و میزان کاربرپسندی هم که به رتبه‌بندی وبسایت کمک می‌کنند به محتوای باکیفیت وابسته هستند. دلیلش مسیر گردش کاربران است که با توجه به محتوای زبانی تعیین می‌شود. اگر محتوا رضایت‌بخش نباشد، موتور جستجو متوجه می‌شود، چطور؟ وقتی کسی بر اساس کلیدواژگان مربوط به شما برروی نتیجه‌ای کلیک می‌کند و پس از مدت کوتاهی برمی‌گردد و به سراغ نتیجۀ بعدی می‌رود، گوگل حدس می‌زند که وبسایت با موضوع جستجو همخوانی نداشته و باید امتیاز پایین‌تری در رتبه‌بندی بگیرد.

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.