واکسن ویروس کرونا – اگر آمدنش دو سال طول بکشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

واکسن ویروس کرونا
واکسن کرونا

اگر آمدن واکسن  کرونا دو سال طول بکشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ویروس کووید19 یا کرونا کل مردم جهان را مبتلا کرده است. میلیون ها نفر آلوده شده اند، و صدها هزار نفر جان باخته اند. اما بلا به اینجا ختم نمی شود، کرونا سبک زندگی انسان را دگرگون کرده است، شیوه کسب و کارها و تعامل اجتماعی با دیگران. اوضاع بالاخره کی به حالت عادی برخواهد گشت؟

از نظر بعضی ها، عادی زمانی خواهد بود که واکسنی درست شود، و این شاید تا دو سال طول بکشید، یا حتی بیشتر واکسن کووید19 در واقع سعی می کند دستگاه ایمنی انسان را تمرین دهد. هدف این است که به بدن آموزش داده شود ویروس را شناسایی کند و از بین ببرد. پس وقتی در زندگی واقعی به این بیماری دچار می شوید، بدن متوجه خواهد شد که چطور باید با کووید19 مبارزه کند.

رمز ژنتیکی

ما در حال حاضر رمز ژنتیکی این ویروس را می دانیم، که برای ساخت واکسن بی نهایت مفید خواهد بود. اما دانشمندان همچنان باید اطلاعات بیشتری کسب کنند، به همین دلیل متخصصان باور دارند واکسن موثر ویروس تا دو سال دیگر تولید نخواهد شد. پس زندگی انسان ها تا آن زمان چگونه خواهد بود؟

اگر همه‌گیری کرونا تا دو سال دیگر ادامه پیدا کند، انتظار نداشته باشید که اوضاع بطور کامل به همان صورتی برگردد که عادت داشتید. البته قرار هم نیست به مدت دو سال دیگر در خانه زندانی بمانید. این اتفاق در مورد بیشتر مناطق دنیا رخ خواهد داد.

وقتی در قرنطینه باشیم، موارد جدید ابتلا به کووید19 کاهش خواهد یافت. و زمانی که این عدد به اندازه کافی پایین بیاید، دولت ها شاید تصمیم بگیرند درهای اقتصاد را دوباره باز کنند. برخی دولت ها شاید ترجیح دهند زودتر از حد انتظار این کار را انجام دهند، تا اینطوری مردم به سر کار و تجارت برگردند، و مسئله بیکاری تاحدودی برطرف شود. صحنه ای که شاید در مغازه های خرده‌فروشی ببینید ربات های ضدعفونی کننده خواهد بود. برخی از این دستگاه ها قادر هستند با مواد ضدعفونی پاکسازی کنند، بعضی ها هم مجهز به ابزارهای نور یووی یا فرابنفش خواهند بود. بنابراین شیوه خوبی برای نابود کردن ویروس کرونا برروی سطوح خواهد شد.

بازگشایی

حتی با وجود بازگشایی مغازه ها، انتظار نداشته باشید که در راهروی شلوغ و صف های طولانی گیر نکنید، در رستوران هم زود نوبت تان نخواهد شد. بازگشایی کسب و کارها مقداری کند صورت خواهد گرفت. همانطور که الان در مورد مغازه های خواربارفروشی می بینیم، تعداد مشتریانی که اجازه دارند در هر زمان وارد شوند به احتمال قوی محدود خواهد شد. شاید مجبور شوید قبل از ورود به مغازه ابتدا در صفی طولانی منتظر بمانید. وقتی در این مغازه ها ایستاده باشید، باز هم بسیار مهم خواهد بود که فاصله ایمنی مناسب را حداقل 2 متر از دیگران رعایت کنید،

دست دادن، بغل کردن و هر نوع لمس کردن دیگران در مکان های عمومی دیگر عادی نخواهد بود. پوشش عادی به احتمال زیاد این خواهد بود که هر کسی ماسک روی صورتش گذاشته باشد. این ماسک ها شاید حتی تزیینی هم بشوند، همانطور که برندهای تجاری امیدوارند روی این قضیه کسب درآمد کنند که هر کسی وقتی بخواهد از خانه بیرون بروند باید ماسک بزند. و اگر قرار باشد تا دو سال آینده مسافرت کنید، منتظر باشید که باید بیش از پیش احتیاط کنید.

مسافرت

فرودگاه ها در حال حاضر دارند دستگاه های ضدعفونی ویروس را برای تمام بدن انسان آزمایش می کنند. این ابزارها قرارست در ظرف 40 ثانیه هر مسافر را ضدعفونی کنند. هر نوع ویروسی که برروی پوست و لباس ها باشد کشته خواهد شد. و قبل از سوار شدن بر هواپیما نیز شاید مجبور شوید تست خون مربوط به کووید19 بدهید. نتایج آزمایش خیلی سریع در تنها 10 دقیقه ارائه خواهد شد قبل از اینکه سوار هواپیما شوید افرادی که بدون شک مسافرت نخواهند کرد کسانی هستند که ناراحتی بالینی قبلی دارند و می بایست بطور ویژه ای مراقب سلامتی خود باشیند.

بدون واکسن کرونا، این افراد همچنان با بزرگترین ریسک ابتلا به ویروس و مرگ روبرو هستند. در صورتی که اقتصاد به آهستگی شروع به بازگشایی کند، و دیگر موج افزایشی در شمار موارد جدید بیماری نبینیم، می توان انتظار داشت که مغازه های بیشتری بازگشایی شوند، و حتی فضاهای عمومی و سواحل تفریحی.

علاوه بر این، مدرسه ها نیز به احتمال قوی بازگشایی خواهند شد. در نهایت، تحصیلات در زمره خدمات اساسی قرار خواهند گرفت. اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی، و یادگیری شیوه درست دستها، کم‌کم به متون درسی مدرسه افزوده خواهد شد. اما با وجود تمام این بازگشایی ها، انتظار نداشته باشید که به کنسرت و رویداد ورزشی بروید. از آنجا که ازدهام جمعیت شیوع کووید19 را راحت تر می کند. پس از اینکه واکسن کرونا بزنید منتظر دیدن همه این صحنه ها باشید.

اشتغال

اگر در تمام این مدت داشتید از خانه کار می کردید، شاید به اشتغال خانگی ادامه دهید، حتی پس از اینکه واکسن موجود باشد. شرکت شما شاید متوجه شود که دیگر هیچ نیازی به حضور در فضای اداری نیست. اما تکلیف افرادی که باز هم نمی توانند به محل کار برگردند چه می شود؟ یادتان باشد که وقتی مغازه ها بازگشایی می شوند، مشتری ها کمتری وارد مغازه ها خواهند شد، همینطور مشتری های کمتری از شرکت ها خرید می کنند. میلیون ها نفر همچنان به خاطر حفظ سلامتی خود بیکار خواهند ماند، و یا به خاطر شرکتی که دیگر قادر نیست آنها را سر کار نگه دارد. این وضعیت باعث می شود که نیاز به پرداخت درآمد پایه از طرف دولت بیشتر از قبل شود. این مبلغ به مردم داده می شوند تا هر ماه خرج نیازهای خود کنند و فرقی نمی کند در حال کار باشند یا نه.

البته این برنامه در حالی اجرا خواهد شد که اوضاع به خوبی پیش برود. در حال حاضر، چگونگی آغاز کردن فعالیت های اقتصادی به شکلی ایمن همچنان تا حدود زیادی مبهم مانده است. موج دوم و سوم کووید19 در صورتی رخ خواهد داد که دولت ها و مردم به اندازه کافی مراقب نباشند.

کمک مالی

اگر با موج های بعدی روبرو شویم، همه دولت های سراسر جهان شاید شروع به ردگیری شهروندان خود از طریق سوابق بانکی و مکالمه تلفنی کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری کنند. اینطوری می فهمند که چه کسی باید تست شود یعنی با توجه به اینکه کسی چه مدتی بیشتر از حد مورد نیاز در محیط بیرون از خانه بوده است. یا کسی که در گردهم‌آیی های بزرگ حضور پیدا کرده است.

حالا اگر موج های بعدی کرونا رخ ندهد، این سبک زندگی می تواند به وضعیت عادی جدید در دنیا تبدیل شود، دست کم تا زمانی که همگان واکسن کرونا بزنند. امیدواریم که این اتفاق در کمتر از دو سال محقق شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیش از 70 گروه از پزشکان و دانشمندان دارند برروی توسعه و تولید واکسن کرونا تلاش می کنند.

برخی از واکسن ها اکنون برای انسان ها آزمایش شده اند. به محض اینکه بفهمیم واکسنی درست کار می کند، باید آن را به تولید انبوه برسانیم، و در سرتاسر جهان توزیع کنیم. پس از آن، خوشبین هستیم که جهان به وضعیت عادی بازگردد.

من بعید می دانم که راه دیگری به جز واکسن برای مبارزه با کرونا وجود داشته باشد شاید بتوانیم از چراغ های فرابنفش استفاده کنیم؟ اما این داستان را در ویدیویی دیگر بررسی خواهیم کرد.

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی نخواهد داشت

مطالب مرتبط: