تلاش پژوهش – ده دلیل عمده که مقاله پژوهشگر برای انتشار در مجله پذیرفته نمی‌شود

تلاش پژوهش - ده دلیل عمده که مقاله پژوهشگر برای انتشار در مجله پذیرفته نمی‌شود
ده دلیل عمده که مقاله پژوهشی برای انتشار پذیرفته نمی‌شود

در رشته‌های علوم فنی و طبیعی، تنها سه مورد از 100 درخواست انتشار مقاله و پژوهش از زیر ذره‌بین هیئت تحریریه نشریه ‌های بین‌المللی گذر می‌کنند و به چاپ می‌رسند. به عبارت دیگر، نرخ مردودی پژوهشگر در این گونه مجله‌ها تا 97% بالا می‌رود!

حتی در مجله ‌هایی که فرایند غربالگری نسبتاً آسان‌گیر است، نرخ پذیرش مقاله به‌ندرت از 40 درصد فراتر می‌رود. مردودی در دنیای انتشار محتوای دانشگاهی بسیار رایج است، هر چند انگیزه پژوهشگر را کاهش نمی‌دهد.

چنانچه شما هم پژوهش تازه‌ای داشته‌اید که مردود شده، مطمئن شوید که هیچ کدام از این اشتباه‌ها را هنگام ثبت مقاله در نشریه بعدی مرتکب نمی‌شوید. اگر هم اولین تجربۀ خود را برای درخواست انتشار سپری می‌کنید، این ده نکتۀ اساسی را رعایت کنید تا احتمال مردودی مقاله به حداقل ممکن برسد.

مطلب مرتبط: ارسال مقاله به یک مجله چه مراحلی دارد؟

دلایلی که پژوهش ها مردود می‌شوند بطور عمومی در دو دستۀ ویرایشی و فنی تقسیم‌بندی می‌شوند.

دلایل ویرایشی برای مردودی مقاله

در اغلب نشریه ‌هایی که محتوا بدست گروه همتایان بازبینی می‌شود، هیئت تحریریه نخستین بخش از فرایند غربالگری مقاله ‌های ارسالی است. در اینجاست که گروه تحریریه به مرور و بررسی موارد ارسالی می‌پردازد و سپس به دبیر هیئت تحریریه واگذار می‌کند. مقاله در شرایط زیر مردود می‌گردد:

  1. نسخۀ پیش‌نویس در چارچوب هدف و گسترۀ مجله قرار نمی‌گیرد

هر نشریه دارای هدف و گسترۀ موضوعی بسیار دقیقی است که جزئیات آن در وبسایت رسمی نشریه به‌راحتی در دسترس عمومی قرار می‌گیرد. بطور کلی، پژوهشگر ها نوپا همین بخش را نادیده می‌گیرند و نوشته‌های خود را ارسال می‌کنند بدون در نظر گرفتن اینکه آیا موضوع پژوهش به آن نشریه و مخاطبان ارزشی می‌افزاید یا خیر.

بنابراین باید درباره هدف و گستره نشریه ‌ای که می‌خواهید مقاله‌تان را در آن چاپ کنید اطلاعات کسب کنید. در واقع، روش بهتر این است که فهرستی از نشریه ‌ها را یادداشت کنید و از اولین موردی شروع کنید که بیشتر از بقیه به موضوع پژوهش شما مرتبط می‌شود.

مطلب مرتبط: مقاله‌ام به خاطر کیفین پایین رد شده، چه کار کنم؟

  1. مقاله توسط مجله‌ای دیگری در حال بررسی است

نشریه ‌ها هرگز از مقاله ‌ای که در حال بازبینی در نشریه‌ای دیگر باشد استقبال نمی‌کنند. بسیاری از نشریه‌ها بطور واضح در شیوه‌نامه ارسال درخواست اشاره می‌کنند که از پذیرفتن یک پژوهش که جای دیگری در حال بررسی باشد معذور هستند.

  1. نگارش قابل‌فهم نیست

این حالت زمانی رخ می‌دهد که متن بیش از اندازه حاوی اصطلاح‌های فنی یا انگلیسی ضعیف باشد. نشریه‌ها تمایل دارند که مقاله ‌ها با زبانی ساده و روان نوشته شوند، تا از درک آن از سوی خوانندگان مطمئن شوند.

دلایل دیگر مانند ایراد جمله‌بندی، دستوری، املایی و نبود برخی عناصر متنی مهم مثل مراجع، فهرست نویسندگان، جداول و اشکال اغلب باعث می‌شود که نشریه ‌ها بدون معطلی پژوهش را رد کنند.

مطلب مرتبط: ارسال مقاله به یک مجله چه مراحلی دارد؟

  1. عدم انطباق با سبک نگارش مجله

هر نشریه ‌ای برای خودش مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها دارد که معمولاً شیوه‌نامه نامیده می‌شود. این دربرگیرندۀ شیوه فهرست‌بندی مراجع، نوع و اندازۀ قلم، مقدار حاشیه صفحه، فاصله بین سطرها و جزئیات دیگر می‌شود.

پیروی نکردن از معیارهای تعیین‌شده توسط نشریه رایج‌ترین علت مردودی مقاله ‌های دانشجوها و پژوهشگرها ی تازه‌کار به شمار می‌رود.

دلایل فنی برای مردودی مقاله

در اغلب مواقع، دلایل فنی به روش‌هایی مربوط می‌شود که پژوهش طبق آنها انجام شده است. بر خلاف دلایل ویرایشی، این دسته شاید به زمان طولانی برای اصلاح نیاز داشته باشد و پژوهشگر مجبور شود تمام زحماتش را از صفر شروع کند.

مطلب مرتبط: نکاتی درباره پرداخت‌های بین‌المللی مربوط به ثبت و چاپ مقاله

در اینجا به شایع‌ترین دلایل فنی که مقاله ‌ها مردود می‌شوند اشاره می‌کنیم:

  1. مقاله هیچ ارزش علمی به مجله نمی‌افزاید

گاهی یافته‌های پژوهش جذابیتی برای نشریه ‌ها ندارد، به‌ویژه زمانی که این یافته‌ها هیچ نقشی در پیشبرد رشتۀ تخصصی ایفا نکند. در این صورت، پژوهش به احتمال قوی مردود می‌شود.

  1. فرضیۀ ناواضح

فرضیه یعنی جمله‌ای که پژوهشگر بر اساس تحقیقی در گذشته بیان می‌کند. سپس، فرضیه بر مبنای کار پژوهشی ثابت می‌شود که آیا حقیقت دارد یا خیر. چنانچه مقاله ‌ای نتواند فرضیه واضحی مطرح کند یا حول محور فرضیه‌ای بچرخد که پیش از آن در مقاله ‌های دیگر بررسی و اثبات شده باشد، نشریه ‌های علمی به احتمال زیاد پژوهش را رد می‌کنند.

مطلب مرتبط: +5 گنجینه آنلاین برای دریافت مقاله انگلیسی رایگان

  1. کمبود شواهد پشتیبان

در این حالت، داده‌هایی که در طول پژوهش گردآوری شده آنقدر کافی نیست که بتواند به نتیجه‌ای که در مقاله مطرح شده رسید. این اتفاق بطور معمول زمانی می‌افتد که اندازه نمونه بیش از حد کوچک است یا گروه کنترل بطور شفاف تعریف نشده باشد. اگر داده‌ها نتوانند از فرضیه پشتیبانی کنند، پژوهش بطور گریزناپذیری توسط نشریه مردود خواهد شد.

  1. تحلیل کم‌مایه

تحلیل آماری برروی نتایج همان آخرین پله نردبان هنگام اجرای پژوهش محسوب می‌شود. با این حال، انتخاب تکنیک آماری درست برای تحلیل نتایج می‌تواند دشوار باشد. تحلیل غلط و به کار بردن تکنیک نادرست باعث می‌شود که شک و شبهه در نتایج مقاله بوجود آید.

مطلب مرتبط: چگونه مناسب‌ترین مجله‌ خارجی را برای چاپ مقاله پیدا کنم؟

روش‌شناسی اشتباه

به‌کارگیری روش‌های پژوهشی قدیمی در حالی که روش‌های جدیدتر موجود باشد و بتوان به نتایج دقیق‌تری رسید اغلب به مردودی پژوهش منتهی می‌گردد. در نهایت امر، نتیجه‌گیری دچار انحراف می‌شود زیرا روش‌شناسی تازه‌تری برای پدیده‌های امروزی وجود داشته است.

  1. نتیجه غیرقطعی

اگر نتایج مقاله ناتمام به نظر برسند یا قادر نباشند به پرسش مطرح شده در فرضیه پاسخ دهند، مقاله به احتمال قوی‌تری نسبت به علت‌های دیگر به خاطر همین نقص، مهر مردودی نشریه را خواهد گرفت.

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.

مطلب مرتبط: ویژگی‌های یک چکیده خوب برای مقاله چیست؟