مکث و درنگ ? مصاحبه کیتی کاپرینو از نشریه فوربز با پیتر برگمن نویسنده کتاب چهار ثانیه 3

مکث و درنگ چهار ثانیه

مکث و درنگ چهار ثانیه ? مصاحبه کیتی کاپرینو از نشریه فوربز با پیتر برگمن نویسنده کتاب چهار ثانیه : تمام زمانی که نیاز دارید تا عادت‌های مخرب‌تان را کنار بگذارید و به نتایجی که می‌خواهید دست یابید

قسمت 3 از 3

???

کاپرینو: اصلاً چرا ما در دام این نوع تمایلات گرفتار می شویم. و چرا از اشتباه های خودمان درس عبرت نمی گیریم.

برگمن: در سطحی پایه ای، انجام کارهایی که همیشه انجام داده ایم راحت تر است، پس تا زمانی که مختصرترین مکث ممکن را هم از خود دریغ کنیم و یک لحظه درنگ نداشته باشیم، هیچ سرنوشتی جز تکرار اشتباه های گذشته نخواهیم داشت.

در سطحی پیشرفته تر، ما آموخته ایم که در سنین جوانی خودمان را از چیزهایی که حس بدی بهمان میدهد محافظت کنیم. مانند ضعف یا زخم یا درد. بنابراین اگر کاری کنید که مثلاً منو اذیت بکنه، من سعی می کنیم تغییرتان دهم. ما دیگران را سرزنش می کنیم تا آسیب پذیری خودمان را احساس نکنیم. سعی می کنیم حس خوبی به دیگران بدهیم تا خودمان درد آنها رو حس نکنیم. و همانطور که قبلاً اشاره کردم، ما به خودمان زمانی برای اندیشیدن یا درنگ کردن نمی دهیم، پس از اشتباه ها درس عبرت نمی گیریم و قادر نیستیم رفتار متفاوتی در پیش بگیریم.

مکث و درنگ

کاپرینو: میشه به برخی از سرنوشت سازترین و حساس ترین راهبردهایی اشاره کنی که کمک میکنه اقدام های آگاهانه تری صورت بدهیم و نتایج بهتری بگیریم؟

برگمن: ترفند پیشنهادی من برای تمرین و بروز پاسخ های موثر اینه: اول اینکه مجبوریم جلوی خودمان را برای رفتار غریزی بی فایده بگیریم. بعد به محض اینکه در برابر واکنش های ناکارامد مقاومت کردیم، می توانیم اونا رو با راهبردهای سرنوشت ساز و سودمند جایگزین کنیم.

بنابراین، اول عادت های معمولی غریزی رو به شما میگم که باید جلوش گرفته بشه و بعدش به راهبردهای سرنوشت ساز و سودمند می پردازم.

اینقدر سعی نکنید خودتان را بیهوده پرانگیزه جلوه بدهید.

اگر برای تکمیل وظیفه یا مأموریتی خاص با دردسر روبرو می شوید، مقصر اصلی به احتمال زیاد دنبال کردن تا آخر هر کاریه؟ به جای اینکه خودتان را با حرفه های پرانرژی درونی برانگیخته کنید، ذهن تان را لحظه ای خاموش کنید: در مورد وظیفه یا اقدامی خاص تصمیم گیری کنید و اجازه ندهید که افکار درونی با حرفهایش شما را متوقف کنید.

از آنجا دور شوید و کمی راه بروید.

دفعۀ بعدی که خودتان را در آستانه جروبحث با کسی دیدید، دور شوید: هرگز با دعوا به جایی نمی رسید. اگر در یکی از این جروبحث ها گرفتار شدید، راهکارها رو عوض کنید و گوش دهید: این تنها فرصت شما برای تغییر دادن ذهنیت آن شخص است.

مکث و درنگ

جبهه گیری نکنید.

برخلاف میل طبیعی انسان به دفاع از موضع خودش و نادیده گرفتن اشتباه های شخصی، تقصیر را به جان خریدن اثرگذارترین اقدام خواهد بود، چون موضع را تقویت می کند، ضعیف نمی کند.

حمایت از موفقیت دیگران و نه فقط تبلیغ خود

گرچه به نظر میرسد خیلی مفید باشد، ولی تبلیغ خودتان و دستاوردهای حودتان یا تشویق بیش از حد اعضای گروهتان اغلب نتیجه معکوس می دهد. حمایت از موفقیت دیگران و نه فقط موفقیت خودتان یا اعضای گروه راهکار خوبی برای حمایت از موفقیت خود در درازمدت خواهد بود.

برروی قدرت اراده تکیه نکنید.

تکیه کردن بر قدرت اراده مانند سربالایی است، نبردی که هرگز تمام نمی شود.  در عوض، محیط اطراف و محیط زندگی خود را طوری سازماندهی کنید تا به احتمال بیشتری به مهمترین اولویت های خود بدون نیاز به قدرت اراده دسترسی پیدا کنید. به عبارت دیگر، کلوچه خوشمزه رو الکی روی میز نذارید و به پشت لم بدید، تمام کلوچه ها رو دور بریزید اگر دنبال کاهش وزن هستید.

یادتان باشد که وقتی این رفتارهای جایگزینی را در خود پرورش دهید، تنها کافیست چهار ثانیه زمان بگذارید، یعنی مدتی که بتواند جلوی واکنش عادت‌وار را بگیرد و اجازه دهد که شما در عوض انتخاب هوشمندانه تری داشته باشید.

کتاب کتابخوانی کتابفروشی
واکسن ویروس کرونا
کتاب کتابخوانی مطالعه کاغذ
کتاب فرزندپروری والدین خانواده بچه خانه
کتاب کتابخانه قفسه عطف رنگین کمان
کرونا ویروس آنفلوانزا سلامت بیماری
کتاب