ده کتاب علمی-تخیلی که آینده را پیشگویی کردند: ادوارد بلامی

ده کتاب علمی-تخیلی که آینده را پیشگویی کردند، با آگاهی فرازمینی یا تصادفی – ادوارد بلامی

ادوارد بلامی

3) رمان گذشته‌نگری نوشته ادوارد بلامی‌ (1888):

⭐⭐⭐

▶ دکتر لیتی پاسخ داد: “در ساده‌ترین طراح ممکن، اعتبار مالی مرتبط به سهم او از تولیدات سالانه کشور طبق ترازنامه عمومی در ابتدای سال به هر شهروندی داده می‌شود، و کارت اعتباری که برایش صادر می‌شود و او با آن در مغازه‌های سراسر مملکت هر جنسی که بخواهد در هر زمانی که بخواهد خریداری می‌کند. همانطور که خواهید دید، این تمهیدات بطور کامل ضرورت هر گونه تراکنش تجاری میان اشخاص و مصرف‌کنندگان را رفع می‌کند. شاید دوست داشته باشید که ببینید کارت‌های اعتباری ما چه شکلی هستند.” ◀

⭐⭐⭐

من این کتاب Looking Backward را به زبان اصلی خواندم. واژه ادوارد بلامی را در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران جستجو کنید. این رمان که هیچی، اصلاً اثری از این #نویسنده در ترجمه‌های فارسی پیدا نمی‌کنید.

حدود 60 سال پیش از آنکه کارت بانکی اختراع شوند، ادوارد بلامی دورنمای روشنی از این ماسماسک‌ها را در رمان علمی-تخیلی خود برای یک آرمانشهر توصیف کرد.

اصحاب کهف

این کتاب در واقع داستان شخصیتی به نام جولیان وست را تعریف می‌کند که با فنون هیپنوتیزم به خوابی عمیق فرو می‌رود و 113 سال بعد بیدار می‌شود. سال 2000 شده و او در همان شهر بوستون قرار دارد اما اوضاع تغییر کرده است.

برای مثال، او می‌بیند که مردم با کارتهای بانکی دارند اجناس می‌خرند.

مطالب مرتبط: