ده کتاب علمی-تخیلی که آینده را پیشگویی کردند: انرژی

ده کتاب علمی-تخیلی که آینده را پیشگویی کردند، با آگاهی فرازمینی یا تصادفی – انرژی

انرژی

5) رمان جهان آزاد می‌شود نوشته اچ جی ولز‌ (1914):

⭐⭐⭐

▶ او گفت: بر مبنای همین دانش، توجه کنید که قادر به انجام چه کارهایی خواهیم بود! از این اورانیوم و توریوم نه تنها می‌توانیم مانند سرچشمه‌ای از انرژی بهره ببریم، یعنی نیرویی آنقدر قدرتمند که انسان می‌تواند کف دستش بگیرد و با همان چراغ‌های شهر را روشن نگه دارد، بلکه می‌توانیم با آن مانند سلاحی با ناوگان جنگی دشمن روبرو شویم،

یا با آن چند تا از نفتکش‌های غولپیکرمان را در سرتاسر اقیانوس آتلانتیک برانیم. اما این سرنخ را هم باید بگیریم که این انرژی در نهایت ما را قادر می‌کند تا فرایند ازهم‌پاشی در تمام سایر عناصر را تندتر کنیم، چون هنوز واپاشی بیش از حد آهسته است که از دقیق‌ترین اندازه‌گیری‌های ما گریز کند. هر قطعۀ قراضه‌ای از ماده جامد در جهان می‌تواند به مخزنی از نیروی متمرکز در دسترس تبدیل شود.

آقایان و خانم‌ها، آیا درک می‌کنید که اینها چه معنایی برای بشریت دارند؟
مرد کله‌کچل گفت: «نه والا! شما ادامه بده، ادامه بده!»
معنایش نوعی دگرگونی در اوضاع بشریت خواهد بود که تنها با کشف آتش قابل‌قیاس است، همان اکتشاف ابتدایی که انسان را از جانوران وحشی جدا کرد. ◀

⭐⭐⭐

ترجمه

این کتاب عتیقه The World Set Free هم ظاهراً به فارسی ترجمه نشده، این چه وضعیه آخه، مسئولین رسیدگی کنند!

این داستان نه تنها تسلیحات اتمی را پیشگویی کرد، بلکه فکر بکری هم به دکتر لئو شیلارد داد تا آزمایش شکافت هسته‌ای را انجام دهد و به #بمب اتمی مخرب برسد.

اگرچه بمب اتمی در جهانِ این رمان یک نارنجک دستی از جنس اورانیوم است نه به شکل موشک، اما اگر مقدار تابش صحنه را بیشتر کنیم، باز هم جنبه‌های علمی-فنی چنین خیالی سه دهه جلوتر از روزگار خود است.

آخر چطور امکان دارد که نویسنده‌ای آنقدر زودهنگام بمبی با انرژی بی‌پایان را توصیف کند و اسمش را هم #بمب_اتمی بگذارد؟!

آقای ولز حتی پیش‌بینی می‌کرد که بمب اتمی از هواپیما هم به پایین انداخته خواهد شد. تنها واقعیتی که او درست پیشگویی نکرد واکنش دوستان و آشنایانش از جمله وینستون چرچیل بود که هر کدام از رمان‌های او را دو دور خوانده بود.

مطالب مرتبط: