حالت بدن باعث تقویت اعتمادبه‌نفس میشود – افسانه های زرد روانشناسی

روانشناسی بدن

3) حالت بدن باعث تقویت اعتمادبه‌نفس میشود

⚫⚫⚫

برشی از سخنرانی امی کادی (2012):
◾ حالت های ظاهری بدن بر تفکر و احساس ما درباره خودمان حکمفرمایی می کند.

این جمعه منتظر زیرنویس فارسی این ویدیو از راوشید باشید. ?

⚫⚫⚫

بیشتر مطالبی که درباره روانشناسی می‌خوانیم و می‌شنویم دروغی بیش نیست. در طول چند دهه گذشته، روانشناسی عامه‌پسند به پیدایش صدها یا شاید هزاران افسانه منتهی شده است.
«زرد» صفتی بوده که به ترجمه این مطالب در فارسی داده‌اند. با اینکه زرد باید نماد نور و روشنایی باشد، اما افسانه‌های زرد همواره تصورات اشتباهی را درباره عملکرد مغز و تفسیر رفتار انسان به مردم عادی القا می‌کنند.

امی کادی، روانشناس از دانشگاه هاروارد، در یکی از محبوب‌ترین #سخنرانی های عمومی خود که تا الان حدود 60 میلیون بازدید داشته، از یافته‌های #پژوهشی پرده برمی‌دارد که نشان می دهد حالت های قدرتمند بدن در حالت ایستاده یا نشسته باعث کاهش #هورمون اضطراب (کورتیزول) و تقویت هورمون #اعتماد_به_نفس (تستوسترون) می‌شود.

خیال موفقیت در هر مصاحبه شغلی و سخنرانی از همین جا آغاز شد. دقیقاً همین حالتی که ترامپ پشت تریبون در دومین مناظره انتخاباتی به بدنش داده بود؛ شانه ها رو به جلو، باسن عقب، دستها باز روی میز، سر بالا.
کسی تأثیر #زبان_بدن بر برداشت دیگران را انکار نمی‌کند. اما در مورد #حالت_بدن ، مرز علم و شبه‌علم میان دو عبارت نهفته است: 1) قوی به نظر رسیدن 2) احساس قوی کردن.

سه سال بعد، گروهی از پژوهشگران به تکرار مطالعه امی کادی با جامعه‌ای با پنج برابر بزرگی پرداختند و نتایج یکسانی نگرفتند. حالا خانم کادی و همکارانش یا مرتکب خطایی در پژوهش شدند و یا اینکه داده‌های آماری را طوری دستکاری کردند تا عامه‌پسند شود!
پس از شنیدن سخنرانی خانم کادی، بسیاری از مردم عادی ادعا کردند که حالت های بدن به تقویت اعتمادبه‌نفس و حتی بهبود کیفیت زندگی شده بود. دلیلش احتمالاً اثر نوشدارو از سوی فرد تحصیلکرده‌ای است که پیشنهاد داده حالت های قدرتمند بدن معجزه می کند.
در هر حال، هیچ پژوهش علمی تاکنون اثبات نکرده که دست به سینه ایستادن یا چمباتمه زدن توی صندلی باعث ترشح هورمون خاصی در بدن می شود.

جای علت و معلول را نمی توان عوض کرد.

مطالب مرتبط: