ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت اول

ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت اول

سازمان‌های مختلفی هر سال با معیارهای خاصی به رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان می‌پردازند. در این میان، QS نام شبکه‌ای بین‌المللی است که فعالیت‌های آکادمیک انجام می‌دهد، از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشگاه‌های پیشرو و کارفرمایان از صنایع گوناگون. هر چه باشد، آموزش عالی و حرفه دو اتفاق نیستند که بر حسب تصاف در آینده باهم جوش بخورند.

این شرکت به‌تازگی ده دانشگاه برتر جهان برای سال 2019 را فهرست کرده که در اینجا معرفی می‌کنیم. البته حدود 1000 دانشگاه از 84 شهر مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و پیشاپیش بگوییم که دانشگاه صنعتی شریف همچون سال گذشته در ایران رتبه‌اولی است. شاید این رتبه‌ها تا اندازه‌ای سلیقه‌ای باشند اما در نهایت به متقاضیان ادامه تحصیل کمک می‌کند تا با گلچینی از دانشگاه‌ها، فارغ از ترتیبی که برایشان چیده شده، بیشتر آشنا شوند و تصمیم آگاهانه‌تری بگیرند.

10. کالج دانشگاهی لندن

این یکی از باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های چندرشته‌ای جهان محسوب می‌شود که شهرتش را مدیون فعالیت‌های گستردۀ پژوهشی و شیوه‌های نوین تدریس است.

در مقام یک پیشروی بین‌المللی در عرصه پژوهش، کالج دانشگاهی لندن نتایج درخشانی در زمینه تعالی سازمانی کسب کرده و خودش میزبان چندین مرکز برای آموزش تعالی در حوزه‌های گوناگون است، از جمله پزشکی، زبانشناسی، حقوق، مهندسی، تاریخ و ستاره‌شناسی.

در اینجا دانشجویان به مطالعه میان‌رشته‌ای تشویق می‌شوند و مسئولین باور دارند که تمام زمینه‌های تحصیلی می‌توانند یکدیگر را پرورش دهند و پربارتر سازند. بنابراین همه برنامه‌های دانشگاه درهم‌تنیده هستند. تاکنون 29 فارغ‌التحصیل با جایزه نوبل در این کالج تربیت شده‌اند؛ دست‌کم یک برنده جایزه در هر دهه از زمان راه‌اندازی این مراسم در سال 1901.

موقعیت جغرافیاییِ دانشگاه در مرکز شهر لندن امکانی برای دانشجویان فراهم می‌کند تا نه تنها به آداب‌ورسومی با شهرت جهانی و زیبایی‌های گردشگری در شب دسترسی داشته باشند، بلکه بهترین منابع آکادمیک هم دم دستشان باشد. همچنین، کالج دانشگاهی لندن روابط آموزشی و تحقیقاتی نزدیکی با شمار فراوانی از بیمارستان‌ها، موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و نهادهای حرفه‌ای برقرار کرده است. دانشجویان خارجی تقریباً نیمی از جمعیت دانشجویی این کالج را تشکیل می‌دهند و از 150 کشور دنیا اقامت تحصیلی در لندن گرفته‌اند. اینطوری چهره‌ای چندملیتی از کالج ساخته شده است. اساتید و مسئولین این دانشگاه همواره تلاش کرده‌اند دیدگاهی جهانی به شیوه‌های تدریس داشته باشند. در اینجا فرصت‌های بیشماری برای ادامه تحصیل به مدت یک ترم یا یک سال کامل وجود دارد؛ تقریباً 25% از دانشجویان این کالج بخشی از برنامه تحصیلی خود را تا دریافت مدرک در کشوری دیگر می‌گذرانند.

1. موسسه فناوری ماساچوست

در مقاله‌های علمی که این روزها می‌خوانید یا می‌نویسید یا می‌دهید برایتان ترجمه کنند، حتماً بارها و بارها با این نام در قسمت مراجع و پاورقی‌ها برخورد کرده‌اید. «ذهن و دست» شعاری تفکربرانگیز است که در موسسه فناوری ماساچوست یا همان MIT بر سر زبان‌ها می‌چرخد. این شعار بطور استعاری بیانگر مأموریت معروف این دانشگاه برای پیشبرد دانش بشری در علوم، فناوری و حوزه‌های آکادمیک است تا جهان را به جایی بهتر تبدیل کند.

دانشگاه MIT امریکا

دانشگاه MIT امریکا

از زمان تأسیسش در سال 1861، این دانشگاه در ابتدا اجتماع کوچکی از اهالی حل‌مسئله و عاشقانِ علم‌ بود که می‌خواستند تخصص خود را به جهان ارائه دهند. امروز، MIT به یک غول آموزشی با بیش از 1000 عضو هیئت‌علمی و بالای 11000 دانشجو تبدیل شده است.

موسسه فناوری ماساچوست حالا یک مرکز دانشگاهی مستقل با حمایت مالی از بخش خصوصی محسوب می‌شود که پنج دانشکده دارد، از جمله معماری و برنامه‌ریزی، مهندسی، علوم انسانی، هنر و جامعه‌شناسی، مدیریت و علوم پایه. با این حال، فلسفه بنیادی در این دانشگاه همان نوآوری آموزشی است. پژوهشگران این موسسه در خط‌مقدمِ روند پیشرفت‌های علمی در زمینه هوش مصنوعی، سازگاری اقلیمی، HIV، سرطان و فقرزدایی ایستاده‌اند. در گذشته نیز تحقیقات این موسسه به دریچه‌های پرفروغ در توسعه ابزارهای راداری، ابداع حافظۀ هسته مغناطیسی و مفهوم «انبساط کیهان» منجر شده است.

علم و فناوری تنها پیکان‌های کشیده در کمان MIT نیستند. حدود 20 درصد از دانشجویان این موسسه به تیم‌های ورزشی در 33 رشته می‌پیوندند، چون استعدادهایشان ضمن تحصیل در برنامه‌های تربیت‌بدنی دانشگاه شکوفا می‌کنند.

همچنین فرهنگی غنی از هنر در زندگی دانشجویان موج می‌زند. در پردیس دانشگاه، 12 موزه و گالری تابلو وجود دارد. سالانه 125000 نفر از این مکان بازدید می‌کنند. دانشجویان در بیش از 60 گروه موسیقی، تئاتر، نویسندگی و رقص عضو می‌شوند. اعضای هیئت‌علمی این موسسه حتی در میان برندگان جایزه پولیتزر دیده می‌شوند.

پیوند تنگاتنگ میان صنعت و پژوهش امکانی برای موسسه فناوری ماساچوست فراهم آورده تا فارغ‌التحصیلان نخبه بتوانند بیش از 30 هزار شرکت فعال راه‌اندازی کنند، 4.6 میلیارد شغل ایجاد کنند و در مجموع 1.9 تریلیون دلار درآمد سالانه کسب کنند. جای شگفتی نیست که ملتی از دانشجویان MIT دهمین اقتصاد بزرگ جهان را ساخته‌اند.

دانشگاه MIT امریکا

دانشگاه MIT امریکا

ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت دوم

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.