چهار کتاب به توصیۀ جف بیزوس، بیل گیتس و مارک زاکربرگ – قسمت اول

چهار کتاب به توصیۀ جف بیزوس 1-min

چهار کتاب به توصیۀ جف بیزوس، بیل گیتس و مارک زاکربرگ

کتابها می‌توانند ما را از سالها آزمون و خطا و اشتباه‌های وحشتناک در زندگی و کار نجات دهند. هر کتاب خوبی دربرگیرندۀ آزمایش‌های علمی و شخصی است. دهه‌ها یادگیری. کتاب امکانی برایمان فراهم می‌آورد تا در 100 یا 200 صفحه به همۀ اندیشه‌ها و تجربه‌های نویسنده پی ببریم. آنجا به قیمت 10 دلار، اینجا به قیمت 100 هزار تومان! مثل چراغ جادو نیست؟

اگر این روزها به دنبال پیشنهادهای عالی بگردید، چند تا از کتابهای مورد علاقۀ جف بیزوس، بیل گیتس و مارک زاکربرگ را در زمینه اقتصاد و موفقیت کسب‌وکار بطور مختصر معرفی می‌کنیم که بعضی‌ها در راوشید به فارسی ترجمه شده‌اند. برای گرفتن الهام و شگفتی باهم در یک بسته آماده شوید!

1) ماجراهای کسب‌وکار: دوازده ماجرای به‌یادماندنی با محوریت وال استریت نوشتۀ جان بروکس

وارن بافت سرمایه‌گذار و تاجر مشهور این کتاب را توصیه کرده و به دیگران هدیه داده. برای مثال، این کتاب را به بنیانگذار شرکت مایکروسافت معرفی کرد که هرگز حتی به گوشش هم نخورده بود. این کتاب از اواسط دهه 1960 به بعد نسخه کاغذی موجود نداشت و نویسنده‌اش در سال 1993 درگذشت.

اما چند سال بعد، آقای گیتس در موردش گفت: “بیش از دو دهه پس از اینکه وارن بافت این کتاب را به من قرض داد و بیش از چهار دهه پس از اینکه برای اولین بار از چاپخانه بیرون آمد، این هنوز هم بهترین کتاب در زمینۀ کسب‌وکار است که من تا به حال خوانده‌ام.”

ماجراهای کسب‌وکار در حقیقت گنجینه‌ای از 12 داستان واقعی است که به جز سبکی که بازگو می‌شوند، وجه اشتراک بسیار کمی دارند. یکی از داستانها به توصیف «سقوط بزرگ» در 28 می 1962 می‌پردازد که در آن چندین شخصیت به خاطر می‌آورند چطور زندگی و شغلشان تحت تأثیر قرار گرفت، محیط تجاری در آن برهه چگونه بود و چطور به پایان رسید.

داستان دیگری به اِدسل مربوط می‌شود، خودرویی که به افتخار پسر هنری فورد نامگذاری شد و این غول خودروسازی را در اواسط قرن بیستم تا آستانۀ ورشکستی پیش برد. سپس به ماجرای رسوایی شرکت جنرال الکتریک و ظهور حیرت‌انگیز زیراکس می‌رسیم. مطالب جذابی دارد!

کتاب جدید در زمینه روانشناسی موفقیت و خودیاری
توجه نیرومندترین ابزار انسان برای اجرای هر وظیفه‌ای به شمار می‌رود. دایرۀ توجه ما هرگز به اندازه امروز محدود و پرازدحام نبوده است
"با اجرای تمرین‌های ویژه و ماندن در محیط‌های غنی و تجربه‌های گوناگون می‌توان ب
آموزه‌ های آواگونه برای والدین - بریده متن از کتاب در زمینه رواشناسی خانواده - 1 دقیقه
رژیم غذایی 20/20 - بریده متن از کتاب در زمینه سلامت و تغذیه - 1 دقیقه
راه و رسم عشق‌ ورزی - بریده متن از کتاب در زمینه روانشناسی و خودسازی
بی‌‌‌حدومرز - صحبت‌های جیم کوئیک نویسنده کتاب - 1 دقیقه
خوردن برای زیبا ماندن - حرف‌های دیوید وولف نویسنده کتاب - 3 دقیقه