کتاب نواحی آبی : مردمان جهانی که طولانی زندگی کردند و کمتر دچار بیماری شدند قسمت دوم

کتاب زندگی

معرفی کتاب

سخنرانی دن باتنر نویسنده کتاب نواحی آبی : درس‌هایی برای طولانی‌تر زیستن از زبان مردمان جهانی که طولانی زندگی کردند و کمتر دچار بیماری شدند.

و نخستین یافته ما این بود که همگی در یک شعاع زیستی قرار داریم و اغلب ما حدود 80 درصد از عمر خود را در محدوده 30 کیلومتری خانه و محل کار می گذرانیم. بنابراین در همین حوزه سعی می کنیم بهبود پیدا کنیم حالا چه عواملی بر شعاع زیستی تأثیر می گذارد.

خب شماره یک این سیاست هست که آیا سیگار کشیدن در اجتماع راحت است یا نه آیا داخل محیط ساختمان می توانم سیگار بکشم و همینطور نوشابه و پفک و چیپس بخورم آیا قیمت اینها ارزان هست یا نه، آیا مهد کودک ها اجازه می دهند که بچه ها هر برنامه تلویزیونی را تماشا کنند.

آیا سیاست های اجباری در مورد اهدای عضو وجود دارد یا نه اینها تفاوت عمده ای در وضعیت ایجاد می کنند به خصوص در سطح کشوری آیا محیط ساخته شده انسان طوری هست که بتوان راحت به مرکز شهر پیاده روی کرد آیا پارک ها تمیز هستند و چشم نواز و امن عامل شماره یک که سالمندان بیرون نمی روند و اضافه وزن پیدا می کنند.

همین تصور نبودن امنیت است تنها پاک کردن نقاشی های وحشتناک دیواری می تواند باعث شود سالمندان بیشتری از خانه بیرون بروند بنیاد رابرت وود جانسون دریافت که اگر بتوان گزینه فعالیت جسمی در جامعه را آسان کرد میزان فعالیت جسمانی در آن جامعه نیز افزایش پیدا می کند.

آن هم به اندازه سی تا چهل درصد خبری از کلاس یوگا نیست، دوره آب کردن شکم فقط کافیست گزینه فعالیت را آسان کنیم شبکه های اجتماعی پدیده دیگری است که می توان در محیط اصلاح کرد. وقتی سه تا از بهترین دوستان تان چاقی مفرط دارند به احتمال صد و پنجاه درصد شما هم دچار چاقی خواهید شد چطور می توان به مردم کمک کرد تا شبکه های اجتماعی خود را در صورت لزوم بهینه کنند.

چاقی

بعد ساختارهایی وجود دارد که زندگی روزمره را در رستوران های مدرسه می گذرانیم. ما شاید سالی صد یا دهها بار در رستوران ها غذا بخوریم هر خانواده ای می تواند آشپرخانه بی نقصی داشته باشد اما اگر یک سوم مواقع در جاهایی غذا بخورید که بیش از حد روی میزتان بچینند مشکل بزرگی بوجود می آید این در مورد محیط های کاری هم صدق می کند بعدش می رسیم به حس مقصود، یعنی مردم را با توجه به ارزش هایشان چطور از دیدگاهی روشن می بینید

و خواستیم که تفاهم نامه ای را برای تغییرات دائمی در خانه هایشان امضا کنند، اینکه چه مهارت هایی دارند و چه آینده ای این یک چارچوب نظری خوب مطرح می کند که ما اصطلاحاً به آن می گوییم دریچه نقره ای شیوه های مبتنی بر شواهد وجود دارد که به لطف تحقیقات در دانشگاه مینه‌سوتا ما بودجه دیگری دریافت کردیم تا پنج شهر دیگر را جستجو و پویش کنیم یعنی وارد شهر شدیم و این نقشه جدید را اتخاذ کردیم.

دلیل عمده این بود که شهردار اینجا مدیر شهر و رئیس اداره سلامت عمومی سرپرست مدارس یک تفاهم نامه تجاری باهم امضا کردند تا تعهد کنند آماده هستند تا محیط را تغییر دهند. متخصصان وارد شدند و با دقت گوش کردیم، برای مثال فهمیدیم که آنها می خواهند فلان خیابان را پهن تر کنند.

و محدودیت سرعت خودروها را بالاتر ببرند این کار به اعتقاد ما بافت اجتماعی را از هم می گسیخت در عوض آنها را متقاعد کردیم که مقداری از آن پول را خرج ساخت یک مسیر پیاده روی در هر محله از مرکز شهر کنند. یک مکان بسیار زیبا در این دریاچه دل انگیز برای تفریح وجود داشت اما کسی نمی توانست به آن طرفش برود، پس مقداری از بودجه را برداشتیم و مسیری در امتداد و اطراف آن ساختیم که حالا دائم پر از آدم است.

محیط زندگی

محیطی که ما برای باغ‌های عمومی بنا کردیم متعلق به شهری تنها با جمعیت 19 هزار نفری است دکتر برایان واتسون وارد شد و به ما کمک کرد تا محیط های غذایی را بهینه کنیم. همه می دانیم که موقع سفارش غذا کسی دوست ندارد زیادی دنبال گزینه های سالم بگردد.

چون مردم بیشتر دنبال خصوصیت های ظاهری هستند مثل چرب، ترد، تازه، براق. همین نوع غذا امکان داشت برچسب اشتباهی بخورد دهها اصلاح مناسب داریم که می توانیم در رستوران ها اعمال کنیم، وقتی تمام خواربارفروشی ها مجبور شوند غذاهای سالم را مشخص کنند و حتی صف های صندوق مخصوصی برای این گونه خریدها اختصاص دهند ما به تمام هفت مدرسه سر زدیم و خواستیم که 9 سیاست را اجرا کنند قدرتمندترین مورد این بود که به سادگی بچه ها را از خوردن در کلاس درس و راهروهای مدرسه منع کنیم.

همین یک سیاست به تنهایی تأثیرگذارتر از هر قاعده ای بود که برای ناهار مدرسه می گذاشتند. همین سیاست به تنهایی میزان بی ام آی مدرسه را تا حدود 11 درصد کاهش داد

و اثرش دائمی بود. ما به نیمی از محل های کار سر زدیم با افراد صحبت کردیم. همه این ریسک را پذیرفتند که ارزیابی قطب‌نمای طول عمر را انجام دهند. ما به این می گوییم قطبنمای سرزندگی، بنابراین می توانستیم سطح مقدماتی برای شروع را تشخیص دهیم اقدام های دائمی مانند درست کردن باغچه در حیاط اجازه بدهیم.

کارشناس ها وارد آشپزخانه شوند تیغه های 14 اینچی را با 10 اینچی عوض کنند و اقدام های دیگری انجام دهند، مثلاً تابلوهایی برروی میز پیشخوان قرار دهند که به خانواده یادآوری می کند بشقاب هایشان را تا لبه پر نکنند. همین دو عادت به تنهایی می تواند برابر باشد با حدود بیست تا سی درصد کاهش در مصرف کالری در هر وعده غذایی.

پس ما رفتیم و به مردم کمک کردیم تا محیط اجتماعی خود را بهینه کنند ما مردم را برای تغییر دادن رفتارهایشان آماده کردیم و همینطور برای پرورش دوستی های بلندمدت با آنها در طول دوره 18 ماهه. رسانه ها پوشش خبری شگفت انگیزی از ما کردند، مانند شبکه یو اس ای تودی، گود مورنینگ امریکا و غیره والتر ویلت، رئیس دانشگاه هاروارد، از مدرسه سلامت عمومی وارد صحنه شد و یک داستان دوصفحه ای درباره تجربه مختصر ما نوشت و گفت که نتایج حیرت انگیز هستند.

وزن مردم

اخبار ایالات متحده و گزارش های جهانی وارد شدند و یک سال و نیم بعد دریافتند که هر چه ما وارد پژوهش کرده بودیم همچنان پابرجا بود و سپس ارقام ما بازتابگر موفقیت در پس این اندیشه بود امید به زندگی مردم بالا رفت وزن مردم پایین آمد و شاهد 40 درصد اُفت در هزینه های درمانی کارکنان شهری بودیم خانم ها و آقایان، بیشترین هزینه ها درست در همین حوزه گریبانگیر ما می شود.

من نیازی نمی بینم که به مخاطبان بگویم در آمریکا مشکل خدمات درمانی داریم 68% از ما دچار چاقی مفرط هستیم و این رقم در حال افزایش است همراه با هزینه های دیابت که سرسام آور می شود و برای نخستین بار در تاریخچه زندگی انسان، امید به زندگی فرزندان ما پیش بینی می شود که کاهش یابد.

زیرا ما کودن تشریف داریم یا اینکه با افول شخصیت اخلاقی مواجه شده ایم یا اینکه انضباط و محبت کمتری در مورد فرزندان مان نشان می دهیم، بسیار کمتر از پدر و مادربزرگ خودمان ما حالا در محیطی با آسودگی و فراوانی زندگی می کنیم.

از لحاظ تکاملی طوری سیم‌پیچی شده ایم که دنبال چربی بگردیم و همش هوس شیرینی جات کنیم و دنبال بقیه هله هوله ها باشیم قادر نیستیم به داروخانه برویم. بدون اینکه اول برویم پمپ بنزین باک ماشین را پر کنیم بدون اینکه چند قدم پیاده روی کنیم بدون اینکه چند تا پفک و چیپس شور یا نوشابه گازدار نخورده باشیم.

نتیجه گیری

در هر روز حدود 278 تصویر در مغزمان شکل می گیرد تا خرت و پرتی بخریم که اصلاً نیاز نداریم و غذاهایی بخوریم که چندان مفید نیستند دست تان را بلند کنید اگر پیاده به مدرسه می روید؟ وقتی ما خودمان بچه بودیم، تقریباً دست همه بالا می رفت حالا دست تان را بلند کنید.

اگر فرزند خودتان پیاده به مدرسه می رود در سال 1970، نیمی از کودکان آمریکایی پیاده به مدرسه می رفتند، امروز این رقم به 10% رسیده تنها روزی دو کیلومتر فعالیت جسمی آزاد می تواند هر روز به اندازه چند هفته به عمر بچه اضافه کند وقتی قرار باشد کشور را سالم تر کنیم و هزینه های خدمات درمانی را کاهش دهیم، هیچ معجون جادویی وجود ندارد.

اقدام های ضروری همگی واضح هستند و شیوه های بلندمدت و اثبات شده از لحاظ شواهد علمی وجود دارد تا محیط زندگی مردم را دگرگون کنیم و باید جوامع را یکی یکی و نوبتی به آن سمت سوق دهیم. متشکرم که به این سخنرانی گوش دادید.

مطالب مرتبط:

کتاب نواحی آبی : مردمان جهانی که طولانی زندگی کردند و کمتر دچار بیماری شدند قسمت اول

نواحی آبی; کتاب درباره درس‌هایی برای سبک زندگی، طول عمر، سلامتی

کتاب حیات در وقت اضافه; دانش بشری درباره پیری، طول عمر و سلامتی