کتاب و قفسه رنگین کمانی – رویای کتابخانه رنگین کمانی من با عطف های وارونه

کتاب کتابخانه قفسه عطف رنگین کمان
قفسه کتاب ها – رویای کتابخانه رنگین کمانی من با عطف های وارونه

چینش و یافتن کتابهای داخل قفسه های کتابخانه تمام‌دیوار برای همۀ کلکسیونرهای خانگی دردسرساز می شود (به جز من که اصلاً ندارم). ترتیب کتاب ‌ها بر اساس اندازه قطع؟ حرف اول نام نویسنده؟ عنوان؟ موضوع؟ سال انتشار؟ رنگ عطف ، شماره کتابشناسی ملی؟ تزیینی بچینم یا سنگین؟ افقی یا عمودی؟ دنباله رنگین کمان ؟!

گزینه‌ها تمامی ندارند! من اگر کتابخانه غول‌پیکری داشتم و اهل احتکار بودم، در جبهۀ رنگین کمانی ها موضع می‌گرفتم.

خُب من یک کتابخور محسوب می‌شوم و از بچگی با دیدن رنگین کمان روی نم باران هیجان‌زده می‌شوم. البته زیر تیغ آفتاب هم موقع آبیاری باغچه بلدم شلنگ را در زاویه مناسب بالا بگیرم و رنگین کمان شکل بدهم.

پس اینطوری شد که تصمیم گرفتم آمیزه‌ای از اینها را داخل اتاقم اجرا کنم. چیدمان کتابها از سمت راست به چپ با طیفی از رنگهای مشکی، قرمز، زرد، سبز، آبی، سفید.

اما یک مشکل داشت، قفسه ظاهر قشنگی پیدا می‌کرد اما دائم کتاب های خوانده‌نشده یا امانت‌داده‌نشده را گم می‌کردم.

در یک صبح نیمه‌ابری که کنار پنجره نشسته بودم و خط‌کش‌به‌دست کتاب ها را از دور حضوروغیاب می‌کردم، ناگهان فکر عطف وارونه و عطف نامریی توی کلم جرقه زد. از این کلم‌های برگ‌سفید.

عطف مرتب برای کتابهایی که دست‌کم یکبار امانت داده شده‌اند، عطف وارونه برای کتاب ‌هایی که باید امانت داده شوند، و عطف نامریی برای کتابهای تازه‌ای که هنوز نخوانده بودم. درست بغل قفسه ‌هم یک برگه فهرست دست‌نویس از عطف‌های بیچاره‌ای که با اجازۀ خودم رفتند و برنگشتند.

از آن روز تا حالا، تمام تلاشم رو کردم که رنگین کمان این قفسه فسقلی را کامل و مرتب کنم، اما نشد که نشد.

بالا نگه داشتن شلنگ حیاط آسان‌تر بود.

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد

مطالب مرتبط: