آیا تصور می‌کنید ویروس کرونا نمی‌تواند به ورزشکاران جوان و سالم صدمه‌ای بزند؟!

ویروس کرونا ورزشکاران

آیا تصور می‌کنید ویروس کرونا نمی‌تواند به ورزشکاران جوان و سالم صدمه‌ای بزند؟!

به تازگی مقاله‌ای در نشریۀ «گاردین» منتشر شده که بخش مهمی از آن را در راوشید به فارسی ترجمه‌ کرده‌ایم.

وقتی می‌بینیم آزمایش ورزشکاران برای تشخیص ویروس مثبت می‌شود و چند هفته بعد به زمین مسابقه برمی‌گردند، به اشتباه فکر می‌کنیم که کرونا زورش به ستارگان ورزشی نمی‌رسد.

روزی که کیونات جانسون وسط زمین بسکتبال بیهوش افتاد، تمام هم‌تیمی‌هایش کنار او خشک‌شان زد و کل مسابقات این دوره به تعویق افتاد.

او را شتابان به بیمارستانی بردند که در آنجا در حالت پایدار اما در وضعیتی بحرانی باقی ماند. البته علت‌های احتمالی بسیاری برای وضعیت بالینی جانسون وجود داشت، اما در بحبحۀ همه‌گیری کرونا، این حادثه که جوان 21ساله و خیلی از هم‌تیمی‌هایش در آزمایش ویروس مثبت شدند توجه همگان را جلب کرد.

اگرچه بعدها مشخص شد که بیهوشی جانسون ارتباطی به کرونا نداشت، شواهد فراوانی وجود دارد که این ویروس می‌تواند اثرات جدی برروی ورزشکاران بگذارد، حتی زمانی که به نظر می‌رسد دورۀ بهبودی را پشت سر گذاشته‌اند.

نگرانی عمده در مورد سلامتی ورزشکاران در برابر کرونا به نوعی وضعیت بالینی مربوط می‌شود که در آن قلب دچار التهاب می‌شود و اصطلاحاً در پزشکی آماس ماهیچه قلب نامیده می‌شود.

افزون بر این، گفته می‌شود که عامل اصلی کشنده در افراد مبتلا به آماس قلب می‌تواند به فرایند تکثیر ویروس کرونا درون بدن سرعت بدهد.

مطالب مرتبط: