آیا ویروس کرونا را می توان با تاباندن پرتوهای فرابنفش شکست داد؟ فیلم با زیرنویس فارسی

ویروس کرونا فرابنفش

آیا ویروس کرونا را می توان با تاباندن پرتوهای فرابنفش شکست داد؟ ابن فیلم در راوشید با زیرنویس فارسی پیاده سازی شده است.

پرتوها

این شکلی باورنکردنی قدرتمند از پرتوی فرابنفش است که از خورشید تابیده می شود. آنقدر قدرت دارد که می تواند ظرف چند ثانیه پوست انسان را بسوزاند نگاه کردن به پرتوی فرابنفش ده بار قوی‌تر از خیرگی مستقیم به خورشید است.

اما با اینکه پرتوی فرابنفش به شدت خطرناک است، بسیار هم می تواند سودمند باشد. از آنجا که دانشمندان فهمیده‌اند چطور می توان این نیروی قدرتمند را مهار کرد. پرتوی فرابنفش تاکنون برای ضدعفونی سطوح در وسایل حمل و نقل عمومی، بیمارستان ها و حتی پول استفاده شده است.

کاربردها

در کشورهای درحال‌توسعه، پرتوی فرابنفش اغلب برای کمک به تصفیه آب آشامیدنی کاربرد دارد. شهرت این دستگاه به عنوان قاتلی قابل‌اتکا برای میکروب ها تثبیت شده است. طوری که امروزه مسئولین به فکرشان خطور کرده که شاید پرتوی فرابنفش را بتوان برای نابود کردن کروناویروس جدید به کار برد. نور فرابنفش از اواسط قرن بیستم برای گندزدایی و ضدعفونی استفاده شده است.

پس چرا حالا بیکار بماند؟ آیا پرتوی فرابنفش بهترین گزینه موجود برای مبارزه با همه‌گیری جاری و آینده خواهد بود؟ خُب، شاید خبر نداشته باشید، اما خورشید همینطوری هم دارد به مدت طولانی به نمایندگی از ما با بیماری ها می جنگد. البته به این معنا نیست که باکتری ها و ویروس های زیانبار به سادگی در طول آفتاب گرفتن ما در ساحل تبخیر می شوند.

کره زمین

لایۀ ازون کره زمین از رسیدن پرتوهای خورشید به ما جلوگیری می کند، که بدون تردید ویژگی بسیار مفیدی است. گرچه این پرتوها هر گونه تهدید میکروبی را پاکسازی می کنند، ولی پوست انسان باز هم می تواند به شدت آسیب ببیند.

اگر قرار باشد ویروس ها را با پرتوهای پرانرژی بکشیم، باید نسخه ای را به کار ببریم که کمترین آسیب ممکن را بزند. به این دستگاه اصطلاحاً فرابنفش دور می گویند. این نوع نور بطور موثری ویروس کرونا را از بین می برد بدون آنکه پوست عریان را بسوزاند.

با اینکه فرابنفش دور به آسانی جذب مواد باکتریایی می شود مانند بافت بدن انسان، لایه بیرونی پوست در واقع مرده است، پس پرتوهای فرابنفش قادر نخواهند بود با سلول های درون بدن انسان تماس پیدا کنند و موجب سرطان یا بیماری های دیگر شوند. اما ویروس کرونا بسیار ریز هستند. و دارای همان لایه محافظ مشابه پوست مردۀ انسان هستند. پس زیر اشعۀ فرابنفش دور به راحتی نابود می شوند.

سرمایه‌گذاری

با هزینه ای کمتر از 1000 دلار به ازای هر چراغ فرابنفش، و احتمالاً کمتر در صورتی که تولید انبوه شوند، می توانیم خیابان ها پارک ها، و ناوگان های حمل و نقل عمومی را با چراغ های فرابنفش دور روشن نگه داریم و میکروب ها را هم بکشیم. حتی می توانیم این چراغ ها را برروی دستگیره ها و میله ها نصب کنیم تا خودشان در طول روز گندزدایی شوند.

البته اثرگذاری این چراغ های فرابنفش به چگونگی پخش ویروس بستگی دارد. اگر با ویروسی معلق در هوا روبرو باشیم، چراغ های فرابنفش شاید به درد بخورند. اما اگر بیماری از طریق تماس مستقیم منتقل شود، چراغ های فرابنفش راهکار چندان خوبی نخواهند بود.

همچنین ویروس ها به شکل ها و اندازه های متفاوت بروز می کنند، بدین معنا که مجبوریم شدت و زمان روشنایی این چراغ های فرابنفش را مطابق با ویژگی های هر ویروس جدیدی مانند کرونا که می آید تنظیم کنیم. صرف نظر از اینکه با چه کیفیتی ساخته می شوند چراغ های فرابنفش همچنان مردم را در مکان های عمومی در معرض سطوح بالایی از تابش قرار می دهند.

باقیمانده را در فیلم تماشا کنید.

مطالب مرتبط: