ویروس کرونا – وقتی مبتلا می شوید، دقیقاً چه اتفاقی برای بدن می افتد؟ – قسمت دوم

ویروس کرونا

وقتی به ویروس کرونا مبتلا می شوید، دقیقاً چه اتفاقی برای بدن می افتد؟ – قسمت دوم

مویرگ های خونی ریزی پیرامون آلوئول ها قرار دارند. اکسیژن موجود در هوایی که تنفس می کنید از درون مویرگ ها گذر می کند، سپس دی اکسید کربن حاصل از بدن از مویرگ ها خارج می شود و به سمت آلوئول می رود تا ریه ها در طول بازدم بتوانند از آن رها شوند. راه های هوایی بیشتر میکروب های موجود در مخاطی که در امتداد نای، نایچه و برونشیول قرار دارد به خودش جذب می کند.

اجزای تنفسی

در بدنی سالم، مژک‌های مومانند که لوله ها را می پوشانند بطور مداوم مخاط و میکروب ها را به بیرون از راه های هوایی می رانند، در اینجاست که مواد بیماری‌زا با سرفه کردن از دهان خارج می شوند. بطور معمول، سلول های دستگاه ایمنی به ویروس ها و میکروب هایی حمله می کنند که از مخاط و مژک گذر می کنند و وارد آلوئول ها می شوند.

با این حال، اگر دستگاه ایمنی انسان ضعیف باشد، مثل زمانی که آلودگی به ویروس کرونا اتفاق افتاده باشد، ویروس می تواند سلول های ایمنی را مغلوب کند در این وضعیت، برونشیول ها و آلوئول ها متورم می شوند دستگاه ایمنی به ویروس هایی که در حال تکثیر هستند حمله‌ور می شود. همین التهاب می تواند موجب پر شدن آلوئول ها از مایعات شود. اینطوری دریافت اکسیژن مورد نیاز برای بدن دشوار می گردد.

ذات‌الریه

در این وضعیت دچار ذات‌الریه می شوید، یعنی یکی از لُب های ریه تحت تأثیر قرار می گیرد، یا شاید دچار التهاب ریوی شوید که بسیاری از قسمت های هر دو ریه را تحت تأثیر قرار می دهد. ذات‌الریه می تواند موجب تنگی نفس شود همینطور درد قفسه سینه سرفه تب و لرز سردرگمی سردرد عضله‌درد و کوفتگی شود.

این وضعیت همچنین می تواند به عوارض جدی‌تری منجر شود: نارسایی تنفسی زمانی رخ می دهد که تنفس آنقدر دشوار شود که برای زنده ماندن به دستگاهی بنام ونتیلاتور نیاز پیدا خواهید کرد. این دستگاه ها باعث نجات جان بسیاری از بیماران می شوند و شرکت های سازنده تجهیزات پزشکی در حال حاضر میزان تولید را به شدت بالا برده اند. اینکه شما چنین علائمی را بروز بدهید یا نه بستگی به عوامل بیشماری دارد از جمله سن و اینکه آیا ناراحتی بالینی پیش‌زمینه داشته باشید یا نه.

با اینکه کرونا خیلی ترسناک به نظر می آید، تلاش برای ساخت واکسن این ویروس با سرعتی مضاعف ادامه دارد. مطالعات علمی برروی سایر ویروس های کرونا پژوهشگران را متقاعد کرده تا فرض کنند افرادی که از عفونت سارس کووید-2 بهبود پیدا کرده‌‍‌‌اند برای مدتی از آلودگی مجدد در امان خواهند ماند. اما چنین فرضیه ای می بایست با شواهد تجربی پشتیبانی شود در حالی که مطالعات دیگر یافته های متفاوتی ارائه می دهند.

واکسیناسیون

چندین رویکرد متفاوت در مورد واکسن کرونا وجود دارد چنین تصور می شود که قرارست هر شخصی آمپولی حاوی نسخه های خفیفی از ویروس را دریافت کند. واکسن در این حالت بدن را در معرض ویروسی بسیار ضعیف قرار می دهد تا موجب عفونت شود اما آنقدر قوی نیست که واکنش ایمنی بدن را به دنبال داشته باشد.

در ظرف چند هفته، سلول های موجود در دستگاه ایمنی نشانگرهایی موسوم به پادتن درست می کنند، که مخصوص ویروس کرونا و تنها برای پروتئین میخی آن خواهد بود. پادتن ها سپس به ویروس می چسبند و از اتصال آن به بدنه سلول های سالم بدن پیشگیری می کنند. دستگاه ایمنی سپس به علامت هشدار از طرف پادتن ها پاسخ می دهد و توده های ویروسی را مصرف و نابود می کند.

اگر در مراحل بعدی به ویروس واقعی مبتلا شوید، بدن فوراً شناسایی و نابود می کند. به عبارت دیگر، دستگاه ایمنی حالا اصطلاحاً بتونه‌کاری شده است. جمع‌آوری شواهد درباره اینکه آیا واکسیناسیون ممکن خواهد بود یا نه همینطور امن و موثر، به بخشی از فرایند پژوهشی تبدیل شده که به راهی دراز برای دستیابی به واکسن ختم می گردد. این در واقع مسابقه ای با زمان است تا در بحبحه همه‌گیری واکسن ساخته شود.

جمع‌بندی

هر گام در تولید واکسن بطور معمول چندین ماه و گاهی چندین سال طول می کشد. واکسن ایبولا با آماده شدن ظرف پنج سال رکورد شکست. نکتۀ امیدوارکننده این است که ساخت واکسن برای کرونا ویروس جدید شاید با 12 تا 18 ماه رکورد دیگری بشکند. همه اینها زمانبر خواهد بود اما برای اینکه سالم بمانید و از افراد آسیب‌پذیر محافظت کنید در خانه بمانید و یادتان نرود که که مرتب دستهایتان را هر دفعه حداقل 20 ثانیه بشویید.

مطالب مرتبط: