چهار کتاب به توصیۀ جف بیزوس، بیل گیتس و مارک زاکربرگ – قسمت دوم

چهار کتاب به توصیۀ جف بیزوس 2-min

چهار کتاب به توصیۀ جف بیزوس، بیل گیتس و مارک زاکربرگ

2) از خوب به عالی نوشتۀ جیمز کالینز

این روزها باید آمازون را یکی از سه شرکت بزرگ دنیا دانست، اما همیشه اینطور نبوده. در ابتدای سال 2001، شرکت آمازون تنها چهار سال داشت و تازه باید گزارش سود سهامش را ارائه می‌داد. در آن موقع، جف بیزوس جرقه‌ای در ذهنش زد و گوشی تلفن را برداشت.

در آن طرف خط جیمز کالینز بود، نویسندۀ کتاب “از خوب به عالی:چرا برخی شرکت‌ها جهش می‌کنند… و بقیه جا می‌مانند.”

آقای کالینز به حرفهای بیزوس باحوصله گوش داد و تصمیم گرفت سری به دفتر مرکزی شرکت آمازون بزند.

پس از اینکه کالینز با اعضای گروه مدیریت صحبت کرد، بیزوس تصمیم گرفت ساختار اقتصادی شرکت را طبق رهنمودهای کالینز تغییر دهد.

در یکی از سخنرانی‌های داخلی، کالینز از شرکت خواست که دیگر برروی سودهای کوتاه‌مدت تکیه نکند و در عوض تصمیم‌های بلندمدت بگیرد. خودش این را «منطق نرم‌نشدنی» موفقیت تلقی می‌کرد.

شکی نیست که برنامه به شدت منطقی بوده، چون کارساز شد. در آخرین فصل 2001، شرکت آمازون گزارش سودآوری خود را ارائه داد و پیشرفت مشهود بود.

درسهایی که آمازون آموخت و در شرکت هضم کرد تا آن را به مرحلۀ انحصار جهانی برساند، در کتاب «از خوب به عالی» گردآوری شده‌اند.

البته کسی تضمین نکرده که با خواندن این کتاب به ارزش خالص بیش از 182 میلیارد دلار برسید، ولی تاحدود زیادی می‌توان مطمئن بود در هر جای دنیا که باشید به دورنمای روشن‌تری در مورد راه‌اندازی کسب‌وکاری سالم و پیشرونده خواهید رسید.

3) ثروت ملل نوشتۀ آدام اسمیت

این اثر کلاسیک برای نخستین بار در سال 1776 منتشر شد و هنوز هم در رشته‌های دانشگاهی مرتبط با اقتصاد یکی از منابع مطالعاتی ضروری محسوب می‌شود.

آقای اسمیت اولین کسی بود که کتابی درباره موضوعی به این پیچیدگی می‌نوشت، موضوعی که موج‌های عظیمی در عرصۀ خود به راه انداخت. همین کتاب بود که شالودۀ سرمایه‌داری را بنا نهاد.

ثروت ملل به توصیف ریشه‌های رونق در انگلستان و هلند می‌پردازد و چندین نظریه اقتصادی درباره کار، بازار، ماهیت ثروت، دستمزد و انباشت سرمایه مطرح می‌کند.

از دیدگاه اسمیت، بازار را یا «دستی نامریی» هدایت می‌کند یا جستجوی آزادانه افراد به دنبال منافع شخصی و حل مسائلی که به صلاح عموم مردم است.

4) پایان قدرت: از اتاق‌های تصمیم‌گیری تا میدان‌های جنگ و کلیساها، چرا در قدرت بودن مانند گذشته نیست نوشتۀ موسی نعیم

“یک سال سرشار از کتاب” نام محفل مجازی مارک زاکربرگ برای مطالعه است که به خواندن یک کتاب جدید هر دو هفته یکبار اختصاص دارد. وقتی زاکربرگ این کتاب را به گروه فیسبوکی خود توصیه کرد، در ظرف کمتر از 48 ساعت تمام نسخه‌های کاغذی آن در سراسر دنیا تمام شد.

نشریه فاینانشال تایمز این را بهترین کتاب سال 2013 معرفی کرد و شهرتش از آن موقع تاکنون بیشتر هم شده، ولی خب از عجایب روزگار اینکه هنوز بطور رسمی به فارسی ترجمه نشده!

در کتاب «پایان قدرت»، نویسنده که خودش روزنامه‌نگاری با تبار لیبیایی و بزرگ‌شدۀ ونزوئلا است، به توصیف درگیری میان بازیگران کلان قدیمی و قدرت‌های خرد جدید می‌پردازد که امروزه انحصارگران سنتی را در تمام فعالیت‌های انسان به چالش می‌کشند.

نویسنده شرح می‌دهد که پایان قدرت چگونه دارد اوضاع جهان را دگرگون می‌کند، از شرکت‌های غول‌پیکر گرفته تا کارآفرینان شکننده، از کاخ‌های ریاست جمهوری تا میدان‌های عمومی.

قدرت نیز مانند انرژی نه بوجود می‌آید و نه از بین می‌رود، بلکه بطور گریزناپذیری در میان بازیگران مختلف جابه‌جا می‌شود. در این میان، از کیفیت و رتبۀ قدرت در هر نوبت کاسته می‌شود.

مترجم کرونا ترجمه زبان کسب و کار
زبان یادگیری زبان
, , ,

یادگیری زبان پنجره‌ای به جهان تازه: شانزده زبان برتر جهان برای یادگیری

از لحاظ میلادی وارد یک دهه جدید شده‌ایم، از لحاظ شمسی هم سال دیگر وارد 1400 می‌شویم. برای یادگیری زبان جدید چه تصمیمی دارید؟ البته اگر یادگیری زبان در فهرست نیازهای شما باشد.
کارایی در برابر کارآلودگی
سلامتی مترجم ترجمه عادت
ترجمه ماشینی گوگل
کتاب نسخه برداری چاپ انتشار ناشر
مترجم گردن درد
,

علائم و درمان گردن‌ درد در میان مترجم های آزادکار

گردن‌درد فقط مختص مترجمانی نیست که پشت میز رایانه می‌نشینند، بلکه شامل تمام کارمندان اداری می‌شود که مجبورند ساعت‌های طولانی در حالت‌های نامناسب بدن به وظایف چندگانه پشت میز کار مشغول شوند. با این حال، یک تصور ذهنی اشتباه این بوده که پشت‌میزنشینی همیشه خوش‌نشینی است و درد و رنج فقط برای کارگر معدن و ساختمان است. نکته‌ای که اینجا گم شده این است که بی‌حرکت نشستن هم به اندازه حرکت‌های پرفشار به بدن آسیب می‌رساند.
مترجم چشم درد
تلاش پژوهش - ده دلیل عمده که مقاله پژوهشگر برای انتشار در مجله پذیرفته نمی‌شود