ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت پنجم (آخر)

ده دانشگاه برتر جهان برای ادامه تحصیل – قسمت پنجم (آخر)
معرفی ده دانشگاه برتر جهان برای دانشجوهایی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل دارند – قسمت پنجم

در قسمت‌های اول تا چهارم، هشت دانشگاه برتر جهان برای دانشجو ها و متقاضیان ادامه تحصیل را از فهرستی ده‌تایی معرفی کردیم که هیچ ترتیب خاصی نداشت.

مطالعۀ این مطالب به متقاضیان مهاجرت و اقامت تحصیلی کمک می‌کند تا با گلچینی از مراکز آموزشی جهان بیشتر آشنا شوند و تصمیم آگاهانه‌تری بگیرند.

در این رتبه‌بندی، به معرفی دو دانشگاه آخر بطور خلاصه می‌پردازیم.

  1. دانشگاه کمبریج

این دانشگاه در قلب شهر باستانی کمبریج، 80 کیلومتر دورتر از لندن، واقع شده و در حقیقت یک نهاد پژوهشی عمومی محسوب می‌شود که به بیش از 18 هزار دانشجو از هر گوشه کره خاکی خدمترسانی می‌کند.

دانشگاه کمبریج شامل چندین ساختمان است و به 31 دانشکده مستقل تقسیم می‌شود. بسیاری از این ساختمان‌های قدیمی‌تر درست برروی رودخانه مشهور کَم قرار گرفته‌اند.

درخواست‌های ثبت‌نام بطور مستقیم به هر دانشکده ارسال می‌شوند و ارتباطی به کل دانشگاه پیدا نمی‌کند. دانشجوها در داخل محیط دانشگاه زندگی می‌کنند و جلسه‌های تدریس در گروه‌های کوچک برگزار می‌شود.

شش مدرسه آکادمیک از جمله هنر و علوم انسانی، زیست‌شناسی، پزشکی بالینی، علوم انسانی و اجتماعی، فیزیک و فناوری در تمام دانشکده‌های کمبریج پخش شده‌اند.

این دانشگاه در مجموع حدود 150 دانشکده و موسسه را دربرمی‌گیرد.

تاریخچه

دانشگاه کمبریج در سال 1209 میلادی تأسیس شد و از این لحاظ چهارمین مرکز علمی قدیمی جهان به شمار می‌رود که قدمتی 800ساله دارد.

همچنین دومین دانشگاه قدیمی در کشورهای انگلیسی‌زبان محسوب می‌شود. دانشجو هل در اینجا 20 درصد از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند و اغلب دانشکده ‌های قدیمی نزدیک مرکز شهر واقع شده‌اند.

کمبریج بطور گسترده‌ به عنوان شهری سرزنده برای تحصیل به شهرت رسیده است. از نظر علمی، این دانشگاه دارای بیش از 100 کتابخانه است که در کل بالای 15 میلیون عنوان کتاب نگهداری می‌کند.

در اینجا همچنین 9 موزه با شهرت جهانی برای هنر، علم و فرهنگ وجود دارد. این موزه‌ها همراه با یک باغ گیاه‌شناسی در تمام طول سال برای بازدید عموم در دسترس هستند.

فعالیت‌‌های فوق‌برنامه به دانشجو ها فرصتی می‌دهد تا به انجمن‌های محبوب دانشگاه در موسیقی، سیاست و صدها زمینه‌ دیگر بپیوندند.

زمین ورزش در کمبریج نیز بسیار عظیم است و تجهیزات آن بیش از 80 رشته ورزشی را پوشش می‌دهد.

دانشگاه کمریج شمار فراوانی از ریاضیدانان، دانشمندان، سیاستمداران، حقوقدانان، فیلسوفان، نویسندگان، هنرپیشگاه و سران دولت‌ها را ترتیب کرده است.

نود و هشت نخبه نوبل و پانزده نخست‌وزیر بریتانیا در کمبریج تحصیل کرده‌اند.

  1. دانشگاه آکسفورد

به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه در جهان انگلیسی‌زبان، آکسفورد در حقیقت آنقدر باستانی است که تاریخ تأسیس آن مشخص نیست! با این حال، تصور می‌شود آموزش دانشجو ها در این امکان از قرن یازدهم میلادی آغاز شد.

دانشگاه آکسفورد در داخل و اطراف مرکز قرون‌وسطایی شهر آکسفورد قرار دارد که شاعر قرن نوزدهم متیو آرنولد به آن لقب «شهر رویاییِ مناره‌ها» داد.

این مجموعه دربرگیرنده 44 دانشکده و سرسرا است، همراه با بزرگترین کتابخانه موجود در بریتانیا.

حدود 22 هزار دانشجو در آکسفورد تحصیل می‌کنند که نیمی از این جمعیت در مقطع کارشناسی هستند و چهل درصد دانشجو ها خارجی.

در واقع یک‌چهارم از اهالی شهر آکسفورد دانشجو هستند و همین چهرۀ جوان‌ترین شهر بریتانیا را به آن می‌بخشد.

ساختار داخلی

دانشگاه آکسفورد هیچ پردیس اصلی ندارد. در عوض، ساختمان‌ها و امکاناتش در پیرامون مرکز شهر پخش شده‌اند. هر دانشکده دارای ویژگی‌ها و آداب متمایزی است که از لحاظ تاریخی اغلب به چند سده قبل بازمی‌گردند.

این دانشکده ‌ها هر کدام نهادی خودمختار هستند که ثبت‌نام دانشجو ها را بطور مستقیم قبول می‌کنند. چهار رشتۀ آکادمیک در این دانشگاه ارائه می‌شود: علوم انسانی، ریاضیات، علوم فیزیک و حیات، پزشکی و علوم اجتماعی.

مهمترین نقطۀ اتکای آکسفورد همان علوم است و رتبه اول را برای پزشکی در جهان دارد.

دانشجو ها می‌توانند زمان‌شان را برای مطالعه دروس بگذرانند یا از فعالیت‌های فوق‌برنامه بهره‌مند شوند. روح موسیقیایی قدرتمندی در محیط آکسفورد وجود دارد، چون باشگاه‌ها و انجمن‌ها تمام ژانرها را کار می‌کنند، از جاز گرفته تا کلاسیک.

آکسفورد همچنین رتبه بالایی از لجاظ ورزش دارد و قایق‌رانان آن هر سال در مسابقه معروف دانشگاه برروی روخانه تیمز شرکت می‌کنند. علاقه‌مندان به نمایش و تئاتر هم بی‌نصیب نمی‌مانند، چون آکسفورد میزبان یکی از بزرگترین و پویاترین صحنه‌های نمایش در کشور به شمار می‌رود.

در پایان، آکسفورد دارای شبکه‌ای از نخبگان است که بالای 250 هزار عضو دارد، شامل بیش از 120 مدال‌آور المپیک، 26 برنده جایزه نوبل، هفت شاعر برجسته و بیش از 30 رهبر جهانی مانند بیل لینتون، ایندیرا گاندی و 26 نخست‌وزیر بریتانیا.

نسخه‌برداری از این مطلب همراه با ذکر منبع مانعی ندارد.

مطلب مرتبط: مجله‌های دانشگاهی چگونه در سامانۀ نمایه‌سازی علمی (ISI) ارزیابی می‌شوند؟